اصلانی: «گنج روان» فیلمی داستانی است که سندیت تاریخی دارد
کد مطلب : 3842

عصر ستاره ها در قاب/ بیشتر آشنا شویم4 ؛
اصلانی: «گنج روان» فیلمی داستانی است که سندیت تاریخی دارد

تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۴
سینما تجربی: امین اصلانی گفت: «گنج روان» فیلمی داستانی است که سندیت تاریخی دارد.
Share/Save/Bookmark
بنابرگزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی» امین اصلانی که قرار است امروز با فیلم «گنج روان» در سالن «سینما حقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور یابد، درباره این فیلم گفت: این فیلم که در جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت، حدود چهار سال پیش تولید شد و لوکیشن های ما کتابخانه آستان قدس و مسجد گوهر شاد در مشهد و اصفهان بود.
او افزود: به هر حال مهمترین و یکی از بزرگترین کتابخانه های ما در آستان قدس است و این بدلیل همان سفر تاریخی و بزرگ امام رضا (ع) است. ما از قرون اول و دوم هجری نسخ خطی در آن کتابخانه داریم که گذشته از ارزش تاریخی و معنوی، ارزش هنری هم دارند. بنابراین ما خیلی به این سفر بزرگ وامدار هستیم. آستان قدس می خواست مستندی درباره این نسخ و این کتابخانه بسازد و ما حول تحقیقاتی که انجام دادیم به ایده داستانی رسیدیم.
اصلانی ادامه داد: این فیلم داستانی، روایتی از کتابخانه آستان قدس و مخطوطاتی است که در دل این کتابخانه نهفته است و از دل این مخطوطات که اغلب قرآن های خطی است ما به مجموعه روایت های تاریخی رسیدیم و به آنها قالب داستانی دادیم. این فیلم دارای چندین داستان از قرن دوم و سوم و دوره های سلجوقی و گورکانی است و البته محوریت فیلم، داستان گوهر شاد ملکه ایران است و بعد تا دوره میر عماد خطاط هم می آید.
او افزود: ما همه این داستان ها را از چشم دختری که در کارگاه خط است می بینیم. در واقع او از زمان حال به زمان گذشته می رود. این فیلم در واقع داستان سفر ذهنی این دختر به تاریخ است و تجربه ای است که این فرد در مواجهه با آثار دارد و در نهایت به تحول می رسد. این فیلم ۸۵ دقیقه ای است همه روایت ها سندیت تاریخی دارد و هیچ کدام فیکشنال نیستند.
بنابرگزارش «سینما تجربی» امین اصلانی متولد ۱۳۵۷ تهران است. اصلانی پس از دریافت لیسانس فلسفه به انگلستان رفت تا دکترای خود را در رشته فلسفه فیلم اخذ کند.
«بهرام شیت» اولین اثر اصلانی است که ۱۵ سال پیش تولید شد. او در این اثر نگاهی به منصور حلاج دارد. پس از این کار نیز فیلم های گوناگونی ساخت که از نمونه آن می توان به سوگنامه سرزمین نیمروز (مستندی در کشور افغانستان)، هزارتوی سکوت (مستندی درباره کتابخانه نیاوران)، آواز پر جبرئیل، هفت مجلس ابلیس کشی و داستان زن خودزن اشاره کرد.
آثار او تاکنون در جشنواره های گوناگون خارجی حضور داشته است.