سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۹۳۱

درخشان: جشنواره «سینماحقیقت» تنها امکان نمایش فیلم‏های مستند را فراهم می‏کند

۰
درخشان: جشنواره «سینماحقیقت» تنها امکان نمایش فیلم‏های مستند را فراهم می‏کند
در شرایطی که برای نمایش فیلم های مستند سالن سینمایی وجود ندارد و این فیلم ها به شبکه خانگی نیز راه پیدا نمی کنند، این جشنواره تنها امکان نمایش آنها را فراهم می کند.
بنابر گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»،‌«شهرام درخشان»، مستندساز، ضمن اعلام اين مطلب گفت: فیلم مستند تاریخ و فرهنگ یک کشور را ثبت می کند، به این معنی که هر آنچه در مستند ثبت می شود، در تاریخ ثبت خواهد شد، در حالی که مستند خود اتفاقات روز جامعه را به تصویر می کشد، همان گونه که این اتفاقات در ادبیات و موسیقی و... ثبت می شود، با این تفاوت که فیلم برخلاف ادبیات متعلق به همه لایه های اجتماع است.

درخشان ادامه داد: از سوی دیگر، ما در کشوری زندگی می کنیم که از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موضوع های زیادی را برای مستندسازی دربرمی گیرد، بنابراین با وجود این امکانات بالقوه ضرورت توجه هر چه بیشتر به جایگاه مستند و مستندسازی اهمیت زیادی پیدا می کند.

او همچنین با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: در شرایطی که برای نمایش فیلم های مستند سالن سینمایی وجود ندارد و این فیلم ها به شبکه خانگی نیز راه پیدا نمی کنند، این جشنواره تنها امکان نمایش آنها را فراهم می کند.

وی افزود: این جشنواره به صورت کاملا حرفه ای برگزار می شود و برگزاری آن نیز بسیار لازم و ضروری است، چرا که ماهیت این جشنواره حتی در سطح بین الملل نیز باارزش است و می تواند جشنواره ای مطرح باشد.

او در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: این مسئله نیز در همه جشنواره مطرح است که هر چه میزان جایزه ها بیشتر شود، فیلمساز با شور و شوق بیشتری به کارهایش ادامه می دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه برگزیده های جشنواره های ما برخلاف تمام جشنواره ها تنها در ایام جشنواره مطرح می شوند، به این معنی که این جایزه ها تضمینی برای کارهای آینده فیلمساز نخواهد بود و با پیشنهادهای بهتر و بالاتری رو به رو نمی شوند.

این فیلمساز که با مستند «مردمی که همه‌چیز، همه‌چیز، همه‌چیز دارند» در چهارمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، با اشاره به موضوع این فیلم که درباره «بادگیر ایرانی» است، اظهار کرد: بادگیر، یک نماد معماری صددرصد ایرانی است که ضبط آن توسط یک کشور دیگر، خیلی عجیب به نظر می‌رسد. ما در این فیلم، شواهدی ارائه دادیم که این جلوه معماری ایرانی، قرن‌هاست که در کشورمان وجود دارد و مُبدع آن هم ایرانی‌ها بوده‌اند و این سازه، اصولاً جایی در معماری کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس ندارد. در واقع ما چیزی به عنوان معماری عربی نداریم و آنچه که متعلق به معماری اسلامی هست نیز ریشه در معماری ایرانی دارد.

او در پایان گفت: تلاش من این بود که مخاطب غیرایرانی هم با مستندات و ادله‌ای که در فیلم ارائه می‌شود، با احساسات من و همه ‌ایرانی‌ها همقدم و همراه شود و به واقعیت قضیه پی ببرد. در واقع آنچه که برای من مهم بوده، نه تحریک احساسات مخاطبان فیلم، بلکه ارائه همین فرمول ساده است که «بادگیر» همانطور که از اسم آن نیز پیداست، یک نماد ایرانی است.

شهرام درخشان با مستند «بر کرانه های پارس» در دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» و با مستند «مردمی که همه چیز، همه چیز دارند» در سومین دوره این جشنواره حضور دارد.

*معصومه کیانی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما