جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۸۱۸۷

نقد محسن سیف بر مستند «میراث مجید»

۰
نقد محسن سیف بر مستند «میراث مجید»
شهادت و مرگ؛ دوتاست !
مستند «میراث مجید» ساخته مصطفی آتشمرد

قرار نیست در سوگ از دست دادن و سفر بی‌بازگشت یک عزیز صورتک ماتم زدگی در پوست و گوشت صورتمان به عمق نفوذ کند. وقتی شهادت را تبریک می‌گوییم از باورهای فرامادی الگو گرفته‌ایم که سوگ و سوز و گداز در قبال این شکل از مرگ را که بازگشت و اتصال به ملکوت است، سبک می‌شمارد. اگرچه از دست دادن و دور شدن از حضور جسمانی عزیزان همیشه گرانبار و دشوار به نظر می‌رسد و تنها در بالا‌ترین مدارج ادراک از مفهوم متعالی مرگ است که شهادت از جنس شور و شادی تعریف شده....
سازندگان مستند بیوگرافی محور «میراث مجید» با درک و شناخت درست و هوشمندانه مفهوم شهادت از‌‌ همان ابتدا تناسبی منطقی و آگاهانه میان لحن آرام و با متانت گوینده متن با حرکت‌های نرم و سبکبال دوربین برقرار کرده‌اند. اندازه و قاب بندی تصاویر در انتخاب موضوع و آدم‌ها از دقت وسواس آمیزی سود می‌برد.
در زاویه بندی و حرکت‌های افقی روی موضوع‌های ساکن و متحرک نظم و قاعده‌ای از پیش طراحی شده احساس می‌شود. اندازه قاب‌ها و دور و نزدیک شدن دوربین به موضوع و آدم‌ها تناسب منطقی و کاملاً فکر شده‌ای با درجه دوستی و نزدیکی و رابطه کاری و عاطفی با شخصیت محوری و نقطه ثقل ماجرا یعنی شهید مجید شهریاری پیدا می‌کند.
بر همین اساس، بسته‌ترین و نزدیک‌ترین تصویر به همسر شهید شهریاری اختصاص دارد. حتی در قاب‌های بسته و نزدیکی که به مادر شهید نزدیک می‌شویم، ‌‌نهایت عاطفه و رابطه مادر و فرزندی در شکل قاب بندی و زاویه دوربین رعایت می‌شود. اما بسته‌ترین و درشت‌ترین تصاویر را هنگام قاب کردن سیمای مغموم اما مغرور و سربلند همسر شهید دیده‌ایم.
رابطه و عاطفه مادرانه شاید نیرومند‌ترین احساس بشری باشد. اما به نظر می‌رسد که سازندگان مستند «میراث مجید» راز و رمز عمیق تری در رابطه عاشقانه – عارفانه این زن و شوهر دانشمند یافته‌اند. بسته‌ترین قاب تصاویر در مستند «میراث مجید» سیمای اندوهگین و لبریز از احساس افتخار همسر دکتر شهریاری را در بر می‌گیرد. لغزیدن قطرات اشک بر گونه‌های او را دنبال می‌کنیم.
«میراث مجید» از معدود مستندهای شناسه محوری است که در بازنمایی و تعریف جایگاه تاریخی و عالمانه شخصیت اصلی یعنی شهید دکتر مجید شهریاری، توجه به جزئیات ساختار بصری و فرم روایت را از اهمیت بالایی برخوردار کرده است. بر خلاف روش‌های رایج در این گونه از مستند سازی که در خط سیری کم افت و خیز تصاویر پراکنده‌ای از دوستان و همراهان شخصیت مورد نظر را جا به جای گزارش جاسازی می‌کند.
سازندگان «میراث مجید» اهمیت ساختار بصری و شکل روایت برای اثرگذار‌تر کردن پیام و محتوای فیلم را به درستی دریافته‌اند.
مستندی درباره شهادت که فی نفسه باید رنگ و بویی اندوه آفرین داشته باشد، با نگاه سربلند و افتخار آمیز سازندگان اثر، احساس غرور و سربلندی را در جان تماشاگر بیدار می‌کند. روحیه سرشار از ایمان و اعتقاد و شوخ طبعی دکتر مجید شهریاری در فلاش بک‌های دور و نزدیک به جاری شدن این احساس دلپذیر در شاکله محتوایی فیلم کمک زیادی کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما