شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۳۲۷

محمدرضا فرطوسی: بازار فیلم دوره‏های پیشین جشنواره «سینماحقیقت» برای مستندسازان اتفاقی به دنبال نداشت

۰
محمدرضا فرطوسی: بازار فیلم دوره‏های پیشین جشنواره «سینماحقیقت» برای مستندسازان اتفاقی به دنبال نداشت
بنابر گزارش پایگاه تحلیلی- خبری «سینما تجربی»،‌ »محمدرضا فرطوسی»، مستندساز، در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب گفت: در فضای کنونی سینمای مستند که جای خالی عرضه و نمایش به شدت احساس می شود، آثار مستند فقط در جشنواره ها به چشم می آیند. در این میان جشنواره «سینماحقیقت» تنها جشنواره ای است که به صورت تخصصی به فیلم مستند می پردازد و می توان گفت که این جشنواره برای فیلمسازان دریچه ای رو به رشد و تعالی است.

فرطوسی همچنین ادامه داد: مجموعه فیلم هایی که در یک سال در کشور ما ساخته می شود، می تواند به تنهایی نیاز جشنواره ای بین المللی را برطرف کند. جشنواره «سینماحقیقت» نیز در مقایسه با جشنواره هایی که چند دهه از برگزاری آنها می گذرد، بسیار موفق عمل کرده است.

وی در توضیح بیشتر درباره گفته هایش افزود: با این همه، باید گفت که وجود بخش بین الملل این جشنواره اگرچه بسیار لازم و ضروری است اما آثار این بخش از نظر سطح کیفی چندان برتر نبوده و از سوی دیگر نیز آن گونه که باید، رقابت میان مستندسازان ایرانی و خارجی را فراهم نکرده است. شاید بتوان گفت که بخش تا به حال حداقل وظیفه‏اش را عملی کرده اما با وجود این، خالی از تاثیر نبوده است.

او با نگاهی آسیب شناسانه به عملکرد این بخش اظهار کرد: هدف بخش بین الملل تنها اکران فیلم های خارجی نیست، چرا که در فضای امروزی سینما امکان تماشای فیلم های فیلمسازان دیگر کشورها چندان دشوار نیست. مهم این است که فیلمسازان در این بخش خودشان را محک بزنند و آثارشان مورد نقد و داوری قرار گیرد.

این مستندساز در مقایسه ای میان بخش بین المللی این جشنواره و دیگر جشنواره ها اذعان کرد: در جشنواره‏های بین المللی دیگر کشورها تنها چند فیلم محدود از ایران به نمایش درمی آید و این جشنواره می تواند این فرصت را فراهم کند که با حضور فیلمسازان دیگر کشورها، تعداد فیلم های بیشتری از فیلمسازان ایرانی به نمایش درآید.

وی با طرح این پرسش که چند نفر تا به حال توانسته اند از طریق بازار فیلم اثرشان را عرضه کنند، افزود: یکی از نقاط ضعف ما در این بخش این بود که از شبکه های تخصصی مستند تمام دنیا برای حضور در این بازار دعوت به عمل نمی آید و تنها به یکی دو شبکه محدود بسنده می شود و جالب این است که فیلم هایی به آنها عرضه می شود که از فیلترهای مشخصی عبور کرده اند. مستندسازان دیگر هم مجبورند خودشان به شکل های مختلف فیلم هایشان را برای پخش عرضه کنند.

او همچنین درباره جایگاه سینمای مستند در جامعه سینمایی کشور ما گفت: در حال حاضر که سینمای کشور ما به سمت سینمای مستند پیش می رود، حتی سینمای داستانی ما با رویکرد مستندگونه اش ساخته و دیده شده است، نقطه برتری ما در جهان می تواند سینمای مستند باشد و یکی از دلایل آن تنوع اقلیم و فضایی است که در این آب و خاک وجود دارد.

وی در پایان اضافه کرد: مهمترین اقدام فیلمسازان در برگزاری این جشنواره حمایت از آن است، زیرا تنها امکان عرضه فیلم مستند را فراهم می کند. امیدوارم روزی فرارسد که فیلم های مستند بدون هیچ مشکلی در سالن های سینماها اکران و به نمایش درآید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما