يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۱۵۱۶۳
نشست خبری مجازی رییس سازمان سینمایی برگزار شد

انتظامی: مرکز گسترش از اکران فیلم‌های هنری و تجربی حمایت می‌کند تا این آثار دیده شوند

۰
انتظامی: مرکز گسترش از اکران فیلم‌های هنری و تجربی حمایت می‌کند تا این آثار دیده شوند
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، این نشست از ساعت 13:30 تا 15 عصر امروز (یکشنبه 19 مرداد 99) در قالبی مجازی برگزار و بصورت زنده از طریق وب‌سایت رسمی سازمان سینمایی به نشانی cinema-org.ir و اینستاگرام سازمانiraniancinemaorg@  پخش شد.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی گفت: این تجربه جدیدی است که شرایط این روزهای کشورمان و مشکلی که ماه‌هاست درگیر آن هستیم، ما را به اینجا رساند تا به بهانه روز خبرنگار و به شکل مجازی در خدمت آقای انتظامی باشیم.
او ادامه داد: برخی از خبرنگاران به شکل مکتوب سوالاتشان را برای ما ارسال کردند و برخی از دوستان درخواست داشتند روی خط بیایند و به شکل شفاهی سوالات‌شان را مطرح کنند. لیست اسامی تمامی خبرنگارانی که درخواست پرسش سوال دارند روی سایت سازمان سینمایی منتشر شده است.


حسین انتظامی
رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.
محمد سلیمانی از جهان سینما با مطرح کردن این پرسش که جشنواره‌های فیلم که هر ساله برگزار می‌شدند تعطیل شدند، به نظر شما بهتر نیست جشنواره فیلم کوتاه و مستند حقیقت که مخاطب تخصصی دارند به شکل آنلاین برگزار شوند؟
انتظامی در جواب گفت: ما با دبیران 5 جشنواره جلسه‌ای برگزار کردیم. یک بخش اصلی نمایش فیلم‌ها، آموزش و برگزاری بازار است؛ بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه دارند مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی می‌کنند تا متوجه شویم چه تعداد از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چه تعداد را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به‌زودی به یک جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.
لیلا علیپور از سینماسینما این پرسش را مطرح کرد آیا سازمان سینمایی تصمیم بر انحلال شورای پروانه ساخت و نمایش را ندارد؟
انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای قوانین بالادستی هستند، حتی اگر با آن موافق نباشند. وضعیت به کار خودش ادامه خواهد داد. بحث‌های دیگری مثل نوع مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری در این چارچوب به سیاست‌های روز برمی‌گردد، این که چقدر ضوابط روشن باشد در این زمینه می‌شود کار کرد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال میلاد نجفی از فارس گفت: در فناوری نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی هستیم که این شورای مجازی و انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه‌ جواب‌ها قرار بگیرد.
انتظامی در پاسخ به سوال ایزدمهر آفرین از صبح سینما، با مطرح کردن این که چرا سازمان سینمایی بخش صدور مجوز برای شبکه‌ نمایش خانگی را راحت در اختیار صداوسیما گذاشت گفت: درباره‌ی مجوزها منتظر تعیین تکلیف مراجع تخصصی بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا تکلیف دستگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را روشن کنند.
مصطفی قاسمیان هم از خراسان سئوالی مشابه داشت که پاسخ مطرح شده به سئوال او هم ارجاع داده شد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش پرستو فرهادی از ایسنا درباره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه ایران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقاً این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی‌نفع هستند، یعنی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کردند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق‌العاده کرونا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد در زمینه‌ی اکران هم تصمیم‌گیری کند. همین الان هم موارد مهم در ستاد کرونا مطرح می‌شود.
مهدی احمدی از هنرمند و هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که با توجه به این که فارابی بیشترین بودجه فیلم «رستاخیر»را پرداخت کرده و نظر مثبت مقام معظم رهبری، بهترین زمان اکران آنلاین فیلم رستاخیز به نظر شما محرم امسال نیست؟
انتظامی در پاسخ به این پرسش گفت: البته مجوز عرضه این فیلم در سال 1398 صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و این به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است، ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.

به فیلمسازان اول که ایده‌های اجتماعی بیشتری دارند توجه ‌می‌شود

امیر فرض‌الهی از نگاتیو با مطرح کردن پررنگ شدن فیلم‌های غیراجتماعی و غیرفرهنگی در سینما، از عملکرد سازمان سینمایی انتقاد کرد.
انتظامی ضمن تسلیت به آقای فرض‌الهی بخاطر درگذشت پدرشان گفت: اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند به فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی توجه دارد، این اثر خودش را در سیاست‌ها و بودجه‌های حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران نشان می‌دهد. به عنوان مثال از سال گذشته در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بحث فیلم‌های خلاق کم‌بودجه مطرح شد. امسال هم این موضوع خیلی جدی دنبال شده است. مطابق این سیاست 300 میلیون بلاعوض به 10 فیلمساز داده می‌شود که الان با توجه به گزارشی که هفته پیش به من دادند، مراحل آن در حال جلو رفتن هست که به تدریج اطلاع‌رسانی می‌شود. مرکز گسترش دارد در حمایت از اکران فیلم‌های هنری و تجربی کمک می‌کند تا این فیلم‌ها دیده شوند.
او ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی طی فراخوان‌هایی که در زمینه فیلمنامه داشته و با در نظر گرفتن آثار ادبی که قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را داشتند، 30 فیلمنامه را انتخاب و تاکید کردند که حتما باید تهیه‌کننده‌ای متقاضی ساخت این آثار باشد تا معطوف به تولید شود. در این شرایط هم اثر خریده می‌شود و هم هزینه تبدیل آن به فیلمنامه پرداخت می‌شود. امسال با توجه به این که شورا دو ماه اول سال تعطیل بوده 10 جلسه داشتیم که در این جلسات با 39 پروانه ساخت موافقت شد. از این تعداد 21 اثر متعلق به فیلمسازان حرفه‌ای و 18 فیلم متعلق به فیلمسازان اول بوده است. در سال گذشته در این دوره زمانی ما 17 جلسه داشتیم و جمعا 66 پروانه ساخت صادر شد که حدود 26 مجوز برای فیلم‌های کارگردانان اول بود. این نشان می‌دهد که سیاستی وجود دارد که به فیلمسازان اول که ایده‌های اجتماعی بیشتری دارند توجه شود.
رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: نظام‌نامه تهیه‌کننده‌های اول که عمدتاً جوانان هستند را فراهم کردیم. در انجمن سینمای جوان هم در سال 98 نسبت به 97 یک رشد 7 برابری داشتیم. این که به فیلمسازان جوان توجه شود. همراه با این سیاست دیگری اجرا شد که ایران، تهران نیست. سال گذشته پنج/هفتم و امسال شش/هفتم برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی این بودجه صرف می‌شود. البته نظام اکران را صرفاً این سیاست‌ها تعیین نمی‌کند، طبیعتا می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی آن کمتر است، اجرا کرد.
دکتر انتظامی در پاسخ به سئوال حمید غفاریان از سینماناب درباره پروانه‌های ساخت با اشاره به اینکه بخشی از این پرسش را قبلا جواب داده بود، گفت: اصرار داریم نوبت‌ها هم به شکل شفاف منتشر شود. همه می‌دانند چه کسانی تهیه‌کنندگی، کارگردانی می‌کنند و چه پروانه‌هایی بررسی شود که منجر به صدور یا عدم صدور شود. خود این به ما کمک می‌کند که شفاف‌تر باشیم. کمک می‌کند در شرایط مساوی اگر به حق کسی بی‌توجهی شده، به آن دوباره توجه شود. چون من دیدم که برخی از درخواست‌کنندگان با کارنامه پرباری در دوره‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته‌اند. شما در دوره‌های قبلی جشنواره هم دیدید که جوانان بیشتر مورد توجه مردم و داوران بودند. جوانان خودشان را نشان دادند بنابراین ما باید سیاست‌هایمان را براساس حمایت از آن‌ها داشته باشیم.
علیرضا مرادی از ایرنا این پرسش را مطرح کرد که آیا امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر با توجه به حجم زیاد مخاطب وجود دارد؟ و رئیس سازمان سینمایی در پاسخ گفت: بخشی از این موضوع به تعداد تولیدات برمی‌گردد. دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم‌ها دشوار است. طبیعتاً برای آن‌ها امکان حضور نیست. تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد. ما در حال بررسی راه‌کارهای احتمالی هستیم؛ ولی در جشنواره فیلم کوتاه با توجه به اینکه 7 هزار فیلم خارجی و حدود 500 فیلم کوتاه داخلی آمده است و کمتر جنبه تجاری دارد، شاید فرصت مناسبی برای برگزاری جشنواره آنلاین فراهم باشد.
مرضیه فرزعلیان از سوره سینما درباره بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا پرسید و رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به او گفت: ‌تعداد قابل توجهی از سینماهای کشور در مالکیت حوزه هنری هست. تصمیمات در ستاد کرونا گرفته و اعلام هم شده است. یکی این که بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها بود که مربوط به اکران سال گذشته بود. در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد می‌کنیم. هفته پیش در جلسه‌ای مطرح شد که 17 میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته با وام 4 درصدی در اختیار سینماها قرار می‌گیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلم‌ها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند. تجهیز سینماها که یکی از سیاست‌های موسسه سینما شهر است برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است از طرف موسسه سینما شهر تامین می‌شود که باز حوزه هنری جزو مشمولان ما است.

فاطمه رستمی از هنر و تجربه پرسشی را مطرح کرد که برنامه سازمان سینمایی برای حمایت از فیلم های مستقل و تجربی در شرایط شیوع کرونا چیست؟
انتظامی پاسخ داد: برای فیلم‌های هنری و تجربی اولا بحث گروه هنر و تجربه مطرح است که چند سالی است راه‌اندازی شده و مورد توجه سینماگران است. فیلم‌هایی که جنبه هنری و تجربی دارند از ظرفیت‌های اکران در این گروه استفاده می‌کنند که درآمد حاصل از فروش در این گروه هم به فیلمساز داده می‌شود. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم هفته پیش بسته حمایتی خود را برای اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی تجربی و مستند سینمایی را اعلام کرد که در این طرح به ازای هر ماه، برای دو فیلم سینمایی 50 میلیون تومان و یک مستند 30 میلیون تومان کمک هزینه درنظر گرفته شده تا در اکران آنلاین حضور داشته باشند.
میلاد جلیل‌زاده از فرهیختگان درباره حضور فیلم‌های سینمایی در بورس سوال پرسید.
انتظامی در پاسخ گفت: نفس اینکه محصولات فرهنگی وارد بورس شوند مورد استقبال همه قرار می‌گیرد، چون رقابت مثبتی ایجاد می‌کند و ایجاد سرمایه می‌کند. این‌ها مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتند و برای آن‌ها صادر شده است، نه برای همه فیلم‌ها یا سریال‌ها. چون باید راستی‌آزمایی در سازمان سینمایی انجام شود.
همکاران من اعلام کردند از این به بعد، مالکیت فیلم‌ها دائمی است و دیگر نیاز نیست که هر دو سال مراجعه کنند. در تغییرات بعدی، رایت‌های مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده می‌شود. آنچه که مجوزها و برنامه‌ها و گواهی‌ مالکیت‌های جدید سازمان صادر می‌شود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی که در این لیست نیستند، چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند، در سایت سازمان سینمایی مورد تایید قرار می‌گیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد می‌تواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفته‌اند تا اگر کسی اعتراضی دارد در آن زمان مراجعه کند.
حامد مظفری از سینماژورنال درباره اکران‌ آنلاین به شکل دائمی و تشکیل شورای اکران آنلاین پرسید.
انتظامی پاسخ داد: چیزی شبیه شورای صنفی نمایش باید به همان ترکیبی که صنوف حضور دارند برای اکران آنلاین هم وجود داشته باشد تا هم ترافیک را کنترل کنند و ضوابط و مقررات را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی 20 فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران برنامه را مشخص می‌کنند. همین کار را می‌شود برای اکران آنلاین هم انجام داد.
محمدصادق عابدینی از جوان درباره برگزاری جشنواره‌ها سئوالی مطرح کرد که ‌انتظامی در پاسخ گفت: هر زمانی که تصمیم گرفته شود آن را اعلام می‌کنیم.
زهرا منصوری از مهر درباره بودجه جشنواره‌های برگزارنشده و چگونگی تخصیص آن‌ها سئوال پرسید.
رئیس سازمان سینمایی در جواب گفت: مطابق با روال قانوناً بخش‌های دولتی حق ندارند اعتباری که در اختیار سازمان سینمایی برای تولید است را برای اکران خرج کنند. یا اگر اعتباری برای برگزاری جشنواره استانی هست را برای جشنواره ملی خرج کنند. این تغییرات براساس قوانین کشور تخلف محسوب می‌شود. بنابراین اصل این ماجرا نیازمند اصلاح نظام‌نامه است. حتی اگر فرض بر این است که جشنواره یا جشنواره‌هایی برگزار شود، ما قانوناً نمی‌توانیم بودجه را در جای دیگری خرج کنیم، مگر این که سازمان برنامه و بودجه چنین مجوزی به ما بدهد. البته همه تلاش ما این است که جشنواره‌ها با توجه به نقش مهم‌شان برای فیلمسازان برگزار شوند.
مریم کریمیان از هفت درباره ادغام‌ جدید بخش‌ها در سازمان سینمایی سوال پرسید.
انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: ما برنامه جدیدی برای ادغام نداریم. توجه به سیاست کلی مثل عدالت فرهنگی، شفافیت و... در همه‌ی ابعاد سازمان سینمایی مورد توجه است.
رئیس سازمان سینمایی در مورد پرسش مطرح شده از سوی سعید حسینی از سینمادیلی گفت: تمام درآمد ناشی از فروش فیلم به سینماداران تا سه ماه که از اول مرداد شروع می‌شود به سینمادار تعلق می‌گیرد، اما اصولا آن امکان و فرمول در سمپا دیده شده است. نکته‌ای را انجمن سینماداران در ستاد کرونا مطرح کردند این که به اصطلاح کلید برای سینماهایی فعال شود که خوش حساب هستند. این امکان دیده شده است و هر زمانی که سازمان سینمایی نیاز بداند این امکان را فعال می‌کند.
محمدصالح حجت‌الاسلامی از موج درباره پروتکل‌های بهداشتی در دوران تولید فیلم سوال پرسید.
انتظامی در پاسخ گفت: ستاد کرونا یک پروتکل تولیدی را اعلام کرد. ما از یک طرف تاکید داریم که جریان تولید و نمایش باید کار خود را انجام دهد و با کرونا زندگی کند، چون همه شما در جریان هستند چنانچه تولید متوقف شود، اکران متوقف می‌شود. علاوه بر تبعات فرهنگی و اجتماعی، خیلی از سینماگران هم با مشکل مواجه می‌شوند. از یک طرف اصل ما ادامه داشتن تولید و اکران است ولی از طرف دیگر حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم و قابل تاکید است. ما از کسانی که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنیم اگر تخلفی دیدند به ما اعلام کنند.
پانیذ اسماعیل‌لو از سی و یک نما سئوالی در مورد عدالت در انعکاس اخبار سازمان در رسانه‌ها مطرح کرد که انتظامی، جلسه در حال برگزاری را نشانه این نکته دانست و گفت: در این جلسه‌ای که امروز در خدمت شما هستیم و نوع رسانه‌‌هایی که سوالاتشان را مطرح می‌کنند نشان‌دهنده رسانه‌های مورد توجه ماست. تدبیر آقای نجفی این است که اخبار بسیار سریع در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد تا رانتی اتفاق نیفتد.
نژلا پیکانیان از همشهری 24 این پرسش را مطرح کرد: به زعم چند فیلمساز قواعد ممیزی اکران آنلاین تغییر کرده است و سختگیرانه‌تر شده است، مساله چیست؟
انتظامی پاسخ داد: ای کاش مصادیق را می‌گفتند. چون ما چند ماهی است که برای کسانی که پروانه نمایش صادر می‌کنیم، دیگر دوباره برای نمایش خانگی از ما مجوز دریافت نمی‌کنند. با همان پروانه می‌توانند اکران آنلاین هم داشته باشند.
علی رستگار از جام جم درباره مالکیت فیلم‌های مطرح و جنجالی سینما پرسید که در لیست منتشر شده از سازمان حضور نداشتند.
انتظامی پاسخ داد: همانطور که گفتم لیست مطرح شده برای فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشته‌اند. اگر اسم فیلمی نیست دلیل این است که یا درخواست گواهی مالکیت نداشته‌اند یا هنوز راستی آزمایی نشده‌اند.
مصطفی وثوق‌کیا از صبح نو درباره نتایج درازمدت اکران نداشتن سینماها و ایجاد صف طویل فیلم‌های متقاضی اکران پرسید.
انتظامی با تاکید بر این که باید بر آثار درازمدت نبود اکران توجه داشته باشیم، گفت: این نکته مورد توجه دوستان ما در شورای پروانه ساخت بوده است و بر همین اساس ریتم خودشان را تنظیم می‌کنند. البته ظرفیت تکمیلی مثل اکران آنلاین وجود دارد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال نرگس عاشوری از ایران گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت تکمیلی است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند قابل درک است. چنانچه اکران به‌طور کامل متوقف شود، آسیب جدی در پیش داریم. ضمن این که مطابق مصوبه ستاد کرونا، بازگشایی سینماها یک امر داوطلبانه است. ما باید سیاست‌هایی در زمینه اکران داشته باشیم که تاکنون هم اعلام شدند.
مازیار حکاک از آخرین خبر درباره صدور مجوز برای فیلم‌هایی که رد مجوز شده‌اند سوال پرسید و انتظامی در جواب گفت: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد که فیلم‌هایی که متقاضی پروانه نمایش مجدد هستند را بررسی کنند.
احسان هوشیارگر از سینما آنلاین درباره بخش خصوصی و بیکاری بخشی از شاغلان سینما سوال پرسید.
انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: دو سامانه وجود داشت که کسانی که شاغل در صنوف سینمایی هستند چنانچه اعلام نیاز می‌کردند، ثبت‌نام می‌شد. به خانه سینما نامه‌ای داده شد که عضویت آن شخص را تایید کند. اعتباری هم در اختیار خانه سینما قرار گرفت که در حساب کسانی که اعلام نیاز کرده بودند، واریز شود. گمان می‌کنم بخشی از آن هم اکنون واریز شده یا در حال واریز است. 
رضا استادی از سینما مثبت درباره نقش صنوف در مدیریت سینما سئوال کرد و در جواب رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از سیاست‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عقب‌نشینی به نفع صنوف است. به عنوان مثال، شورای صنفی نمایش یکی از ترکیباتی است که نوعی مقررات‌گذاری می‌کند و وظایفی دارد، ولی در صنوف تعریف می‌شود. این اثر بخشی و جامعیت و همراهی و مشارکت بیشتری دارد و حتما به دوام کار کمک می‌کند. دستگاه‌ها موظف هستند که سازوکارهایی برای مشارکت تعریف کنند؛ نظیر تفاهم‌نامه‌هایی که سازمان سینمایی و خانه سینما باهم دارند.
آزاده بهشتی از صدای فرهنگ سئوالی را درباره «سمفا» مطرح کرد که رئیس سازمان سینمایی در پاسخ گفت: سمفا هماهنگ‌کننده سامانه‌های فروش بلیت سینما به شکل آنلاین است. قبلا این انتقاد وجود داشت که فروش آنلاین بلیت‌ها در انحصار است. تنوع در این بخش به نفع سینما است. این یک وجه سمفاست. شما از هر کدام از این سرویس‌های‌ فروش آنلاین بلیت بخرید‌ آن صندلی قفل می‌شود. رقابتی بین خود سامانه‌های فروش بلیت وجود دارد. بخش دیگر سمفا عملا زبان اجرایی نظام‌نامه سازمان سینمایی است. بنابراین این بخش هم در سمفا اجرا می‌شود.
مسعود میر از روزنامه همشهری درباره این که سینمای ایران چقدر دولتی است؟ سئوالی را مطرح کرد که انتظامی در پاسخ گفت: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه‌های گذشته روز به روز کمتر شده است. مشارکت ما در سال 98 که حدود 100 فیلم تولید شدند، حداکثر 20 تا 25 درصد است. دو دهه قبل این نسبت خیلی بیشتر بوده است. طبیعی است دستگاه سیاست‌گذاری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌ای ایجاد می‌کند که مورد توجه قرار می‌گیرد که این بسته کامل شود.
حمید صنیعی‌منش از تسنیم با طرح پرسشی درباره‌ی عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم‌ها انتقاد کرد.
انتظامی در پاسخ به این انتقاد گفت: حتی اگر بخش اول فرمایش ایشان را بپذیریم که فارابی عملکرد خوبی در تولید فیلم نداشته است و بخش دوم حرف‌شان که گفتند فارابی به فکر تولید چند فیلم خوب افتاده است، این نشان‌دهنده تغییر است. اتفاقاً در جلسه هفته پیش که در بنیاد سینمایی فارابی داشتم، متوجه تولید فیلم‌های جدیدی شدم که به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شوند.
صبا کریمی از قدس درباره بازگشایی سینماها در شهرهایی که وضعیت سفید دارند سوال پرسید و این نکته را مطرح کرد که چرا از سینماهای شهرستان‌ها حمایت نمی‌شود.
انتظامی درباره این سوال گفت: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است یعنی در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست؛ اما در بخش توجه به زیرساخت‌های موسسه سینماشهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.
او ادامه داد: مثلا امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینماهای شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه «ایران، تهران نیست» توجه دارند. به خاطر اینکه ما هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم، به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال 30 درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.
اشکان منصوری از باشگاه خبرنگاران جوان درباره معیشت اهالی سینما سوال پرسید.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ با تاکید بر ادامه جریان تولید فیلم گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.
حامد قریب از ایلنا درباره تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق قانون از رئیس سازمان سینمایی خواست توضیح بدهد که برای اجرای آن چه کاری انجام داده‌اند.
انتظامی پاسخ داد: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضائات جدید و تکالیف و مقررات بالادستی، بالغ بر 130 مجوز داشتیم که به 36 مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالادستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی می‌خواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه‌ این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این‌ مجوز‌ها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند که بخش‌های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.
یوسف بچاری از نقد سینما با اشاره به درخواست مصاحبه از رئیس سازمان سینمایی پرسید، چرا با توجه به این که تاکید شما بر سیاست شفاف‌سازی است، گفت‌وگوها را نمی‌پذیرید.
انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: به شهادت همین جلسه‌ای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه این که خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه‌ رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشت، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر 6 ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.

امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم
بابک جوادی از تحریرنو از رئیس سازمان سینمایی خواست تاثیرگذارترین سیاست سازمان را بیان کند و به عملکرد خودش از صفر تا 20 نمره بدهد.
انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم. دیگران باید نمره بدهند. در هر سازمانی، کار جمعی صورت می‌گیرد. آن چیزی که شاید برجسته‌تر باشد تاکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تاکید دارند. نکته دیگر که بی‌ارتباط با شفافیت نیست، پیش‌بینی پذیر است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایت‌هاست. یعنی اینطور نباشد که فیلمسازانی بعد از 10 سال متوجه بشوند که کدام موسسه‌های سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت می‌کنند. سیاست جوان‌گرایی که به شما معرفی کردم و مثال‌هایی هم زدم، اولویت‌های محتوایی رسما اعلام شد، یعنی سازمان سینمایی اعلام کرد منهای مسیر نظارتی خود در موسسات خود چنانچه موضوعات واجد شرایط باشند از آن‌ها حمایت می‌شود. توجه به فیلمنامه به عنوان نقاط گلوگاهی سینما و مسیری که فارابی با توجه به آسیب‌شناسی گذشته آغاز کرده است و توجه به فیلم‌های هنر و تجربه از این سیاست‌ها هستند. امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است.
رضا منتظری از سینماپرس درباره وضعیت تولید و اکران در شرایط کرونایی سئوال کرد که حسین انتظامی در پاسخ به این پرسش گفت: اشاره کردم که اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود، اصل دیگر که کمتر از آن نیست، این است که به سلامتی انسان‌ها در تولید توجه شود. پروتکل‌های بهداشتی در سینماهای کشور رعایت می‌شود. جا دارد در اینجا از صنف سینماداران تشکر کنم. 
او ادامه داد: در تولید همان‌طور که عرض کردم، ستاد مبارزه با کرونا از اواسط اردیبهشت که زمزمه راه‌اندازی مجدد تولید اتفاق افتاد، ابتدا اعلام کردیم فقط پروژه‌هایی که چند جلسه فیلم‌برداری از آن‌ها باقی مانده است کارشان را از سر بگیرند و بعد مجوز تولید فیلم‌هایی صادر شد که پیش تولید آن‌ها آغاز شده است.
فرانک آرتا از شرق درباره تاثیر سمفا در حل مشکل تهیه‌کنندگی و پخش فیلم و شکست انحصارطلبی سوال پرسید. 
انتظامی درباره این سوال گفت: در فرایند اکران چند ذی‌نفع داریم، سینماداران، شرکت‌های پخش و صاحبان فیلم. این‌ها کسانی‌اند که باهم تبادل مالی دارند. سمفا زبان اجرایی نظام‌نامه اکران است. مواد و مقرراتش به این ماشین خورانده شده است. در قرارداد بین شرکت پخش و سینما، اگر چه می‌توانند مثل سابق قراردادی امضا کنند ولی قرارداد اصلی در سمفا پخش می‌شود. بنابراین ضمن این که به لحاظ نرم‌افزاری و الگوریتم در سمفا تعیین شده است که پول چطور در بین ذی‌نفع‌ها تقسیم خواهد شد، روابط همه‌ی این ذی‌‌نفعان در سمفا تعریف شده است.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال گلاویژ نادری از سازندگی گفت: مسیری که دولت در دسترسی آزاد به اطلاعات و سازمان سینمایی به شفافیت ایجاد می‌کند دیگر به عمر این دولت بستگی ندارد، چون تبدیل به یک مطالبه می‌شود. اگر سمفا بتواند همه نیازها را رفع کند، رابطه بین سینمادار، پخش‌ و صاحب فیلم را به سهولت به وجود آورد و اختلافاتی که قبلا پیش می‌آمد را مرتفع کند، تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌شود. یکی از امتیازات این سامانه، بارگذاری فیلم است تا به شکل سنتی برای سینماها ارسال نشود.
دکتر انتظامی در پاسخ به سئوال منوچهر دین‌پرست از روزنامه اطلاعات درباره دلیل توقف انتشار نشریات مکتوب سینمایی که زیرمجموعه سازمان منتشر می‍شدند گفت: من وجه رسانه‌ای هم دارم، بنابراین می‌توانم ادعا کنم رسانه را نسبتا می‌فهمم. مسیری که برای مجلات طی شد، این که دولت و تمام دستگاه‌های دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود.
مثلا اگر در بخش خصوصی مجلات خوبی منتشر می‌شوند، دولت نباید با انتشار مجله ارزان رقیب آن‌ها شود. از طرف دیگر،‌ از همه همکارانم می‌خواهم با اطلاعات دقیق‌تر صحبت کنیم. ما اطلاعات بودجه سال 98 و امسال را منتشر کردیم. یعنی وقتی می‌گویم از تولید فیلم حمایت می‌کنیم، شما باید بروید ردیف اعتبارات ما را در برنامه ببینید. نکته دیگر این است که من از سازمان‌ها خواستم خودشان کتاب منتشر نکنند. اگر هدف ما این است که آموزش ایجاد کنیم، مثلا می‌خواهیم مقاله‌ای درباره انیمیشن بنویسیم، نیاز است که آن را سفارش دهیم یا بنویسیم و روی سایت به شکل رایگان منتشر کنیم. ما قرار نیست رقابت ایجاد کنیم. 
مهدیار حسن‌پور از میزان درباره تاثیر کرونا بر سینما سئوال کرد که انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: ما چه در بحث‌های آنی ناشی از شرایط کرونا و چه بحث طولانی‌تر، برنامه‌هایی داریم که برخی از آن‌ها اعلام شده‌اند.
سحر قناعتی از خبرگزاری صداوسیما درباره بیمه اهالی سینما به خاطر بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا سوال پرسید و انتظامی چنین جواب داد: درباره بیمه اهالی سینما، بسیاری از آن‌ها که عضو خانه سینما هستند، از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه هستند که صندوق برای آن‌ها تدابیری اندیشیده است. برای دیگر هنرمندان، مخصوصا آن‌هایی که در شهرستان‌ها حضور دارند هم سازمان سینمایی تدابیری اندیشیده است که بخشی از آن‌ها اعلام شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما