شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۱۵۱۵۰

مستند «جمیله» در برنامه‌ «هفت» نقد و بررسی شد

۰
مستند «جمیله» در برنامه‌ «هفت» نقد و بررسی شد
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، متن گفتگوی محمدباقر شاهین و رامتین شهبازی در نشست نقد و بررسی مستند «جمیله» که دیشب روی آنتن شبکه 3 رفت، به این شرح است:
* محمدباقر شاهین:
باید بگویم فیلمسازی برای من جغرافیا نمی‌شناسد. قبل از این که بخواهم سوژه انتخاب کنم سعی می‌کنم کلید واژه‌هایی که برای من مهم است را زیست کنم. فیلم‌های قبلی من هم در آلمان و کابل ساخته شد و مستند «جمیله» را در سوریه ساختم.
در حال حاضر 5 سال است که در جنوب تهران روی یک موضوع کار می‌کنم. زمانی که فیلم را شروع کردم در واقع اوایل بحران سوریه بود و داعش خیلی شکل نگرفته بود. وقتی می‌خواهم فیلم جدیدی را کار کنم سعی می‌کنم به عنوان یک توریست سفر کنم. در سفر اولم به واسطه یک تهیه‌کننده بسیار خوب یعنی مرتضی شعبانی، به شهرهای مختلف سوریه سفر کردم و با سوژه‌های مختلفی رو‌به‌رو شم. من با یک هتل نیمه‌کاره رو ‌در ‌رو بودم که مجروحان در آن نگه‌داری می‌شدند. ما فیلم را با عوامل دیدیم و تصمیم گرفتیم این تنهایی جمیله را بیشتر به تصویر بکشیم.
* رامتین شهبازی:
من از دو منظر می‌خواهم به این فیلم نزدیک شوم. یکی خوانش دور از فیلم و یک خوانش نزدیک. پیش از آن در کنار کارگردان، تهیه‌کننده خیلی نقش مهمی دارند. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یک ویژگی‌ای دارد که با این که که دولتی است، ولی هیچ‌وقت نگاه تجربه‌گرایی را از فیلمسازان جوان نگرفته و گذاشته تا کارگردانان استقلال خود را حفظ کنند. به هر حال نوع نزدیک شدن فیلمساز به موضوع نشان‌دهنده این است که اگر سرمایه‌گذار دغدغه‌ی این جنس فیلم را داشته باشد، اتفاق خوبی می‌افتد.
مستند «جمیله» از دور در واقع در مورد جنگ ها و آسیب های آن است. یک بازی با تاریخ دارد. یک خوانش کلاسیک داریم یک خوانش آکادمیک. تاریخ‌گرایی جدید عادت دارد خطوط سفید را می‌خواند. تا زمانی که جمیله حضور دارد و نابیناست و می‌گوید این نابینایی من، اعتماد به نفس بچه‌های من را می‌گیرد، یعنی این جنگ ادامه دارد. این نگاه از دور و تلخی سکانس آخر برای من سخت بود. آن سیاهی سیاهی تاریخ است، ولی همیشه خوانش میان رشته‌ای و دور از آن وجود دارد.
نکته‌ای که وجود دارد یک پلی زده بین نابینایی، بحران در خانواده و بحران جامعه. در تدوین کات‌های خوبی می‌بینم. این ویرانی خانوادگی نسبت دارد با ویرانی درونی و این بازی تاریکی خوب است، ولی یک جایی من نیاز به این داشتم که روی جمیله بیشتر متمرکز شوم. جمیله خیلی حل در خانواده است. دوست داشتم با ذهنیت جمیله تنها می‌ماندم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما