شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۱۵۰۰۹

آزادی و عفو بازیگر مستند«خط باریک قرمز»

۰
آزادی و عفو بازیگر مستند«خط باریک قرمز»
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی سینما تجربی، مستند «خط باریک قرمز» بر مبنای تئوری تأثیر سایکودرام بر کاهش خشونت و تأثیرات مثبت آن بر تغییر شخصیت افراد بزهکار و مجرم طراحی شده‌است. موضوع این مستند درباره گروهی مجرم نوجوان است که در زندان با کمک چند مربی نمایش تصمیم می‌گیرند یک نمایش را روی صحنه ببرند تا اگر موفق بود به این بهانه و برای اجرا یک روز از زندان خارج شوند. یکی از بازیگران این مستند که به اعدام محکوم شده بود، با تلاش سازندگان این فیلم و حمایت خیرین یکم خرداد ماه با پرداخت دیه به اولیای دم از زندان کانون اصلاح و تربیت آزاد شد.
فرزاد خوشدست کارگردان مستند «خط باریک قرمز» که در این اثر، در گفت‌وگو با ایسنا درباره یکی از کاراکترهای اصلی این مستند که به قصاص محکوم شده بود، گفت: «میلاد از سال گذشته که اجرای حکم اعدامش اعلام شد، پیگیر بود تا از طرقی شاید خبرهای خوبی بشنود که خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار زیاد این اتفاق رقم خورد و یکم خردادماه پس از حدود پنج سال، از زندان کانون اصلاح و تربیت آزاد شد.وقتی یک زندانی با چنین حکمی مواجه می شود شرایط روحی خوبی ندارد. بعد از ابلاغ این حکم وقتی برای بار دوم بعد از مصاحبه مرداد ماه پیش میلاد رفتیم، دیدیم یک طرف سرش موهایش ریخته و اصلاً حال و روز خوبی نداشت. درواقع دیگر میلاد سابق نبود. برای یک نوجوان در این سن تحمل این فشار روحی کار سختی است. اما با رسانه‌ای شدن این اتفاق  و مصاحبه‌های من درباره این فیلم ما بازتاب‌های خوبی دریافت کردیم و افراد خیری ما را به نحوی پیدا کردند و به ما گفتند حاضرند با عددی که منطقی باشد دیه را بپردازند».
این کارگردان در ادامه به توضیح پروسه‌ و مراحلی که برای آزادی میلاد انجام شده پرداخت.
خوشدست در بخش دیگری از این گفت‌وگو  با اشاره به این نکته که  در این اثر با حدود ۱۰ کاراکتر اصلی روبه‌رو بوده که هر کدام مشکلات خاص خودشان را داشته‌اند،عنوان کرد که از تمام بچه‌های «خط باریک قرمز» فقط یک نفر مانده است که آزاد شود و امیدوار است بتواند برای او هم عفو بگیرند.
این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ساخت آثاری در فضاهایی مانند کانون اصلاح و تربیت و زندان‌ها بر روی جامعه و هم‌چنین زندانیان گفت: «امیدوارم گروه‌هایی که می‌روند در زندان‌ها تا اثری را بسازند علاوه بر این‌که به ساخت فیلم خودشان فکر می‌کنند به تاثیری که بر روی افرادی که در زندان‌ها هستند هم توجه کنند تا بتوانند به آزادی آن‌ها کمک کنند. ما برای این پروژه پنج ماهه در فضای کانون اصلاح و تربیت با بچه‌های مجرم مواجه شدیم و شروع کردیم با قدرت فکری و جسمی بسیار و حضور افرادی مانند توماج دانش بهزادی که بسیار تاثیر گذار بودند، شرایطی به وجود بیاوریم که به نفع این بچه‌ها باشد».
فرزاد خوشدست در پاسخ به اینکه چه سرنوشتی بعد از آزادی میلاد منتظر او خواهد بود، گفت: «یکی از دوستان ما که بیش از ۵۰ درصد از پول دیه را پرداخت کرده، به ما قول داده بعد از آنکه میلاد از زندان آزاد شود به او کمک کند تا بتواند شغل، درآمد و کاری داشته باشد. خیلی خوشحالم که هنوز چنین آدم‌هایی وجود دارند. میلاد قبل از اینکه به زندان بیافتد یکی از بهترین دوزنده های لباس عروس بود و از ۱۴ سالگی لباس عروس می‌دوخت. مهارت او به اندازه ای بوده که از شمال شهر تهران هم می آمدند و از او خرید می‌کردند. علاوه بر این در کانون شروع به معرق کاری کرد و به این ترتیب معرق کار بسیار خوبی نیز شده که تابلوهای زیادی ساخته است. یکی از مدیران کانون به ما می‌گفت وقتی شما او را برای تئاتر انتخاب کردید تعجب کردیم چگونه می خواهید با او ارتباط برقرار کنید زیرا بسیار درون گرا بود و زیاد صحبت نمی‌کرد اما ما مشاوران درستی داشتیم و توانستند به خوبی ما را راهنمایی کنند. روان‌شناسان به ما می‌گفتند علت اینکه او دارد معرق کاری می‌کند و از ابزارهایی مانند اره استفاده می‌کند تخلیه خشونت درونیش است که به این شکل نمود پیدا کرده و به این ترتیب درست‌ترین شیوه برای برو‌ن‌ریزی‌ هیجاناتش اتفاق افتاده است».
او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد:«سینمای مستند ما اگر نگاه درمانی نداشته باشد نمی‌تواند جلوتر از این برود و پیشرفت کند. سینمای داستانی فرقش با سینمای مستند در همین است یعنی سینمای مستند باید بتواند همانقدر که درد را مطرح می‌کند ما را به سمت درمان هم ببرد وگرنه همه این‌ها مانند یک تاول باقی می ماند».
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما