يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۴۸۷۵
کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست»:

استراتژی فیلم ما آشتی دادن مخاطب عام با سینمای مستند است

۰
استراتژی فیلم ما آشتی دادن مخاطب عام با سینمای مستند است
سام کلانتری کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی" اظهار کرد: باید بدانیم فیلمی که به عنوان مستند می‌سازیم با چه هدفی ساخته می‌شود و عرصه پخش آن کجاست؟ بسیاری از فیلم‌های مستند ما برای تلویزیون ساخته می‌شوند اشکالی هم ندارد خانه اول مستند در اکثر کشورهای جهان شبکه‌های تلویزیونی هستند. اگر یاد بگیریم که روایتی را که برای مستندمان انتخاب کردیم چه قصه‌ای دارد و محل عرضه آن کجاست دچار این خطا نخواهیم شد که چندین فیلم را به جشنواره بفرستیم و هیات انتخاب ساعت‌ها فیلم ببینند تا چند مستند را انتخاب کنند.
وی افزود: مستندی که برای اکران ساخته می‌شود می‌تواند در تلویزیون پخش شود اما مستند تلویزیونی قطعا جایی در جشنواره فجر و جشنواره‌هایی که هدف‌گذاری‌شان اکران است، ندارد.
این مستندساز ضمن انتقاد به مسوولان جشنواره به دلیل قرار دادن فیلم‌های کوتاه و مستند در یک باکس اکران، گفت: تنها ایراد جدی من به جشنواره فیلم فجر این است که فیلم مستند را در یک باکس با فیلم کوتاه نمایش می‌دهد. دنیای فیلم کوتاه هیچ ربطی به دنیای فیلم مستند ندارد، همان‌طور که دنیای فیلم بلند ربطی به دنیای فیلم کوتاه ندارد. مدت زمان تمام فیلم‌های مستندی که در فجر اکران می‌شوند بلند و سینمایی است. نمی‌دانم این سیاست از کجا می‌آید اما اولین چیزی که باید در همه‌جا اصلاح شود این ذهنیت است که دنیای پخش فیلم مستند، سرمایه‌گذاری، بازارهای هدف و مخاطبش هیچ ربطی به دنیای فیلم کوتاه ندارد.
وی با اشاره به توجه جشنواره‌های جهانی به فیلم‌های مستند عنوان کرد: سینمای روز دنیا به سمتی حرکت می‌کند که مفهوم سینما مطرح است. فستیوال برلین با انیمیشن افتتاح می‌شود و پنج سال پیش خرس طلایی را یک مستند از آن خود می‌کند. مثال‌های بسیاری در این رابطه وجود دارد و سینمای جهان در حال حرکت به سمتی است که بحث اصلی‌اش فیلم خوب است.
کلانتری در پاسخ به این پرسش که چرا در فستیوال‌های جهانی نسبت حضور مخاطبان در سالن‌های نمایش فیلم مستند و داستانی برابر است اما در جشنواره‌های داخلی چون فجر شاهد حضور مخاطبان اندکی در سالن‌های نمایش مردمی مستند هستیم، گفت: مقاومتی در بدنه سینمای داستانی، مسوولان و تهیه‌کنندگان نسبت به باور مدرن درباره سینمای مستند وجود دارد؛ این سینما را کم می‌شناسند یا علاقه‌ای به شناختش ندارند. سینمای مستند به شکل درست در حال تحمیل خود به سینمای داستانی است. امسال یک فیلم مستند به هر طریق که بود به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد این به این معناست که راهی در حال باز شدن است.
وی ادامه داد: اگر مسوولان سینمای دولتی و خصوصی فیلم‌های قابل اکران مستند را که تعداد محدودی هستند، انتخاب کرده و برای این فیلم‌ها فرصت نمایش فراهم کنند، مخاطب دلسرد نخواهد شد. منظور از قابل اکران فیلم‌هایی هستند که می‌توانند با مخاطب سینمای بدنه ارتباط برقرار کنند. استراتژی فیلم ما آشتی دادن مخاطب عام با سینمای مستند بوده و با توجه به این‌که «جایی برای فرشته‌ها نیست» از مخاطبان جشنواره سینماحقیقت جایزه گرفته فکر می‌کنم به این استراتژی دست یافته و می‌تواند یکی از گزینه‌های اکران در سینما باشد.
کارگردان «مانکن‌های قلعه حسن خان» با بیان این که نمایش فیلم‌های مستند قابل اکران در طول سال باعث افزایش ورود سرمایه‌گذاران به حوزه مستند خواهد شد، تصریح کرد: فیلم مستند با توجه به پلتفرم‌های مجازی، تلویزیون که باید فضایش برای مستند بازتر شود،هنر و تجربه، جشنواره‌ها و در صورت اکران در طول سال می‌تواند با فیلم‌های داستانی که حداقل سه میلیارد برای ساخت آن‌ها هزینه می‌شود، رقابت کند.
مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» روز دوشنبه 14 بهمن ماه ساعت 22:30 در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه نمایش داده خواهد شد.
تیزر مستند جایی برای فرشته ها نیست را اینجا ببنید.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما