شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۱۴۶۲۷

ادبیات ایران نیازمند تولید محتوای مستند است

۰
ادبیات ایران نیازمند تولید محتوای مستند است
به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، رحمانی‌نسب درباره‌ی این که چرا شاهنامه فردوسی را به عنوان سوژه مستندسازی خود انتخاب کرده است، گفت: «محتوای شاهنامه را همه‌ی ما خوانده‌ایم، اما من حدود 15 سال را با آن گذراندم و اساساً در سه سال گذشته کار پژوهشی خاصی روی آن داشتم که البته بخشی از آن هم متاثر از فضای خانواده و مطالعات و علاقه‌ای است که به شاهنامه دارم.»
او پیرامون ارتباط نه چندان محکم حوزه ادبیات با سینمای مستند توضیح داد: «ما در مستندسازی پژوهش نمی‌کنیم و به نظرم این که در همه‌ی حوزه‌ها دوربین را برداشته و در مسیر فیلمسازی، تنها مشاهده‌گر باشیم کفایت می‌کند. زمانی که سراغ پژوهش می‌رویم هم فراموش می‌کنیم مستندساز هستیم و نباید حجم گسترده اطلاعات را به مخاطب ارائه کنیم. این مسئله در حوزه ادبیات کمتر وجود دارد، زیرا باید تولید محتوا صورت بگیرد و ما مجبور به تولید محتوای بصری هستیم، چون مخاطب تا مقطعی مصاحبه صرف را می‌پسندد.»
رحمانی‌نسب در پاسخ به این که موشن‌گرافی در فیلم مستند چه نقش و جایگاهی دارد، توضیح داد: «طبیعتاً در زمینه‌ی فیلم مستند اگر بخواهیم محتوایی چون شاهنامه را ارائه کنیم، می‌توانیم از موشن‌گرافی به عنوان نقشه و هدایتگر بهره ببریم، چون مخاطب امروزی نمی‌داند به عنوان مثال توران کجا بوده است و موشن‌گرافی در مستند این شناخت را به او می‌دهد. همچنین ما در این فیلم صحنه‌ها و نقاط اساسی داستان را بازسازی کرده‌ایم تا مخاطب حس و حال صحنه را دریابد.»
این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد که در صورت پذیرفته شدن مستند «شاهنامه فردوسی»، این اثر نخستین نمایش خود را روی پرده سینماحقیقت تجربه خواهد کرد.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما