چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۴۲۹۶
پیروز کلانتری:

مستندساز فردی چندوجهی است

۰
مستندساز فردی چندوجهی است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، پنجمین جلسه از مجموعه کارگاه های «از ایده تا فیلمنامه در مستند» روز گذشته-سه شنبه 18 تیر ماه- با حضور پیروز کلانتری در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
پیروز کلانتری در این جلسه با اشاره به تفاوت های واژه کارگردان و مستندساز گفت: جستجوگر بودن یکی از خصوصیات اولیه مستندساز است. او باید درباره هر موضوعی اطلاعات اولیه یا نگاه یا روابطی داشته باشد. یک مستندساز صرفا کارگردان نیست بلکه فردی چندوجهی است.
وی افزود: من با این موضوع که تحقیق می تواند فیلم مستند را راه بیاندازد مخالف هستم تحقیق زندگی مدام در فیلم مستند است. تحقیق تنها خواندن و نوشتن نیست و من به تحقیقات مدام در مراحل فیلمسازی اعتقاد دارم. فیلمنامه می تواند متنی 50 صفحه ای یا متنی 2 صفحه ای باشد اما عصاره مسیری که طی تحقیق پشت سر گذاشته اید تا زمانی که بتوانید فیلمبرداری را شروع کنید باید در فیلمنامه وجود داشته باشد.

کارگردان مستند «شعر در تهران» ادامه داد: تنها فیلم من که به متنی 26 صفحه ای برای آن رسیدم و 70 درصد فیلم براساس آن ساخته شد «شعر در تهران» بود در فیلم های دیگرم بیش از 80 تا 90 صفحه فیلمنامه داشتم که حاصل گفتگوها و تحقیق بود. من معتقدم پژوهش در هر مرحله به مراحل بعد خوراک می رساند، به همین دلیل می گوییم پژوهش امری ذهنی و جاری است.
به گفته پیروز کلانتری فیلمنامه حاصل یک مجموعه از موضوع، ایده، طراحی، روایت و رسیدن به ساختار فیلم است و خود یک موجود مستقل نیست. در مسیر تحقیق و کاوش است که فیلمنامه به مرور شکل می گیرد.
وی در پایان با تاکید بر این که فیلم هایی که همه چیز می گویند الزاما فیلم های خوبی نیستند، تصریح کرد: تحقیق باید در خدمت سوژه شما باشد و نیازی به دادن انبوه اطلاعات به مخاطب نیست. در واقع هر پژوهش، غنایی به موقعیتی که در آن قرار دارید می دهد و حرکت بعدی نیاز پژوهش شماست.
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما