سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۴۲۹۴
علی راضی در کارگاه «از ایده تا فیلمنامه در مستند» مطرح کرد:

نباید مستند را از سینما جدا کرد

۰
نباید مستند را از سینما جدا کرد
سومین جلسه از کارگاه «از ایده تا فیلمنامه در مستند» با عنوان «دراماتورژی در مستند» و با تدریس علی راضی صبح امروز – سه شنبه 18 تیر ماه- در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه علی راضی با بیان این که دراماتورژی در سینمای مستند موضوعی وسیع است که در زمانی کوتاه نمی توان آن را بررسی کرد، گفت: در این جلسه تنها می توان مروری بر پایه های دراماتورژی در سینمای مستند داشت و چراغ هایی برای ادامه راه روشن کرد.
وی با اشاره به ریشه کلمه دراماتورژی توضیح داد: این کلمه ترکیبی است از دو کلمه دراما و تورژی. دراما  کلمه ای یونانی به این معناست که مجموعه ای از احساسات و تفکرات به بازی گذاشته می شوند. تورژی هم به معنای معماری است در نتیجه دراماتورژی به معنای معماری درام است. البته این مسلم است که طی گذر زمان این ترکیب و کارکرد آن تغییر کرده است.
راضی افزود: اساسا یک درام از سه پایه اصلی، پرسوناژ، هدف و مانع تشکیل شده است. هر شخصی که به درام ورود می کند تبدیل به پرسوناژ می شود.این جا این سوال مطرح می شود که کاراکتر و پرسوناژ چه تفاوتی با هم دارند؟ باید گفت شخصیت افرادی که وارد درام می شوند کاراکتر آن ها را می سازد و یکی از مهم ترین وظایف درماتورژی، کاراکتر ساختن است.
این فیلمساز دراماتورژی را هم دارای سه پایه اصلی دانست و گفت: کانستراکشن یا همان ساخت و ساز، پرسوناژ و فکر سه پایه اصلی دراماتورژی هستند.
به گفته راضی، حوزه سینمای مستند حوزه ای بسیار متنوع است و این تنوع غنای بسیاری با خود دارد. نباید مستند را از سینما جدا کرد چرا که تنها سینما وجود داد و مستند یکی از حوزه های مختلف آن است. یکی از ویژگی های مهم سینمای مستند این است که امر به ظاهر دقیق را به تصویر کشیده و دقتی را به نفع حقیقت به چالش می کشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما