دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۱۴۲۸۸
محمد مقدم:

بزرگ‌ترین امتیاز یک ایده نفوذپذیری و قابلیت درک سریع آن است

۰
بزرگ‌ترین امتیاز یک ایده نفوذپذیری و قابلیت درک سریع آن است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، نخستین جلسه از مجموعه کارگاه‌های «ایده تا فیلمنامه در مستند» به استادی محمد مقدم صبح روز یکشنبه 16 تیرماه برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه محمد مقدم با بیان اینکه به جای کلی‌گویی‌های مرسوم درباره اینکه ایده یابی به چه شکل است و چه منابعی می‌تواند داشته باشد تصمیم دارد درباره اینکه چگونه فرد می‌تواند ایده‌هایی را که به آن‌ها تمایل دارد، بیابد صحبت کند، گفت: در تعریف‌های کلیشه‌ای، ایده یابی معمولا شامل تقسیمات مشخصی می‌شود که مثلا ایده‌هایمان را در جستجوهای میدانی در اجتماع، اخبار، متون ادبی و موضوع‌های ذهنی خود بیابیم اما در اینجا با نشان دادن برخی تصاویر درباره فرآیند ایده یابی صحبت خواهیم کرد.
در ادامه مقدم ضمن نمایش برخی تصاویر توضیح داد: ایده یک مفهوم است که اغلب در تقابل دو اندیشه یا مفهوم متضاد شکل می‌گیرد. ایده باید به‌قدری کوتاه باشد که بتوان آن را در جمله‌ای کوتاه و به‌صورت روان بازگو کرد. البته ایده مطرح‌ شده باید قابلیت گسترش هم داشته باشد. در این تعریف ایده شبیه به یک لطیفه است که در عین کوتاه بودن بسیار بامزه است و به یاد مخاطب می‌ماند.
وی بزرگ‌ترین امتیاز یک ایده را نفوذپذیری و قابلیت درک و فهم سریع آن دانست و افزود: ایده اصلی می‌تواند با خود پیشنهاد زیبایی‌شناسی هم داشته باشد. ایده‌ای که پیشنهاد زیبایی‌شناختی و ساختاری خلاصه دارد افق‌های روشنی را به تصویر می‌کشد.
مقدم در پاسخ به این پرسش که چگونه کار را برای ایده یابی آغاز کنیم، گفت: ممکن است ما به دلایل مختلف به دنبال ایده یابی باشیم از جمله اینکه دانشجویی برای پروژه دانشگاه خود به دنبال ایده باشد یا برای ارضای مسائل درونی خود و یا به‌صورت سفارش از دیگران به دنبال ایده باشیم، تمام این‌ها دشواری‌ای ایجاد نمی‌کنند. ایده از حجم اطلاعات کلی‌ای که به ما می‌رسد شکل می‌گیرد و هر چقدر اطلاعات ما از موضوع بیشتر باشد تداعی‌ها و ایده پردازی‌های ثانوی ما بهتر صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه اگر ایده در بستری از پژوهش شکل بگیرد شانس اینکه فیلم خوبی از آن ایده بسازیم بسیار است، اظهار کرد: معمولا ایده مانند یک نت و تک‌صدای جذاب است که پس از شنیدن به دنبال ادامه آن می‌گردیم که اگر شانس بیاوریم به یک ارکستر بزرگ می‌رسیم.
این مستندساز با اشاره به اینکه گسترش اطلاعات از موضوع بسیار اهمیت دارد، گفت: در بسیاری از مواقع با مسائلی رو به رو می‌شویم که به نظرمان موضوع مهمی برای تبدیل به ایده نیستند مانند شهری که در آن زندگی می‌کنیم و مکان‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کنیم در صورتی که این مکان‌ها لایه‌های بسیاری از اطلاعات را همراه با خود دارند. در واقع اگر به هر موضوعی ژرف‌تر نگاه کنیم منابع لایزالی برای شکل‌گیری ایده خواهد بود.
وی ادامه داد: شما اگر به عنوان مثال از زیر پل حسن‌آباد به سمت خیابان حافظ حرکت کنید به پمپ‌بنزین رو به روی تئاتر شهر که برسید دو خانه قدیمی و پمپ‌بنزین را خواهید دید. آن دو خانه به همراه پمپ‌بنزین خانه داور، فروغی و حکمت سه تن از مهم‌ترین وزرای پهلوی بوده‌اند. این افراد شاکله‌های اصلی پهلوی اول را بنا می‌گذارند و جالب است که هر سه این افراد پس از 12 سال مغضوب همان حکومت می‌شوند و یکی خودکشی می‌کند، دیگری افسرده شده و سومی سرنوشت تلخ و نامعلومی پیدا می‌کند. این‌یک تراژدی است که بنیان‌گذارهای فکری یک حکومت در فاصله یک دهه و اندی چگونه می‌آیند و عبور می‌کنند. ما از پیاده‌رو می‌گذریم و در فاصله 120 متری ما اتفاقات بسیاری رخ داده است که ممکن است ما از آن‌ها بی‌اطلاع باشیم.
مقدم در پایان خاطرنشان کرد: هر جغرافیا و پدیده‌ای بالقوه قابلیت تعمیم‌پذیری به ایده‌ای بزرگ دارد به شرط آنکه پژوهش کرده و به لایه‌های بعدی نفوذ کنیم تا بتوانیم ایده را استخراج کنیم.
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما