دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۱۴۱۷۶

اولین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی برگزار شد

۰
اولین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، حسین انتظامی در ابتدای این نشست، ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و تبریک ایام ماه مبارک رمضان گفت: اصرار داریم وقتی دستگاهی برنامه خود را منتشر می‌کند، به آن عمل کند. این امر از رفتار غیر برنامه‌ریزی شده جلوگیری می‌کند و انضباط ما را افزایش می‌دهد. 
وی با اشاره به دفترچه سیاست‌های سازمان سینمایی که منتشر شده است، ادامه داد: در برنامه سازمان سینمایی، برخی رویکردها به شکل جدی قابل ردگیری و ره‌گیری است؛ ‌از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران. در این زمینه،‌ یکی از شعارهای اصلی سازمان سینمایی «ایران، تهران نیست» است. در همین راستا نیز برنامه ما باید به سمت حمایت از فیلمسازان غیرتهرانی متمرکز شود.

انتظامی افزود: نکته دیگر که در دفترچه سیاست‌ها به آن اشاره شده، ‌این است که هزینه پشتیبانی برنامه‌ها باید نسبت به خود برنامه کاهش پیدا کند. دربرنامه‌ریزی ما، چنین موردی کاملا دیده شده است.
* شفاف باقی می‌مانیم
رییس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به رویکرد شفافیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طبع آن در سازمان سینمایی کشور، عنوان کرد: رویکرد دیگر برنامه اعلامی سازمان سینمایی شفافیت است. در شفافیت تنها موضوع این نیست که آمار مالی یک جشنواره یا موسسه را منتشر کنیم بلکه شفافیت یعنی پیش‌گیری؛ یعنی انتشار دستورالعملی که از همه بخواهیم بر اساس آن رفتار کنند و همین امر ما را قابل پیش‌بینی می‌کند. به عنوان یکی از پیشگامان حوزه شفافیت، آقای مسعود نجفی منشور رسانه‌ای سازمان سینمایی را منتشر کردند که طبق آن پاسخگوی اصحاب رسانه هستیم. 
وی بار دیگر تصریح کرد:‌ در طی چندماه گذشته، برخی از مواردی که گمان می‌شد جزو اطلاعات غیرقابل دسترس محسوب می‌شود، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینماها بر اساس هر سانس. این رویه قطعا در سازمان سینمایی ادامه خواهد داشت.
* فیلم فرهنگی نباید در نظام خشن اکران قربانی شود
حسین انتظامی در بخش دوم این نشست، با تاکید بر اینکه پاسخ‌هایش مبتنی و با اشاره به برنامه اعلامی سازمان سینمایی است، گفت: در برنامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی، در کنار بودجه اعلامی بعضی فعالیت‌ها، ستاره‌ای در نظر گرفته شده که به این معناست که قول می‌دهیم دستورالعمل‌های مرتبط با آن فعالیت و بودجه را در خردادماه منتشر می‌کنیم. ممکن است که پاسخ بسیاری از سوالات، به این برنامه و دستورالعمل آن ارجاع شود.
وی در پاسخ به پرسش کامبیز حضرتی (هنر و تجربه) درباره تولید فیلم‌های فرهنگی و اکران آن خاطرنشان کرد:‌ اگر ادعا می‌کنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم، باید اثر آن در برنامه‌های‌مان وجود داشته باشد. در برنامه‌ سازمان سینمایی،‌ رویکردهای حمایتی از سینمای فرهنگی، سینمای مستند،‌ فیلمسازان جوان و... دیده خواهد شد و قابل ردگیری است. 
رییس سازمان سینمایی درباره حمایت از این آثار در اکران نیز بیان کرد:‌ تشکیل گروه هنر و تجربه یکی از سیاست‌های خوبی بود که در سال‌‌های گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلم‌های فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند. ما باید این سیاست را تقویت و شفاف‌تر کنیم.
وی در پاسخ به زهرا دمزآبادی (صبا) درباره ترجیحش برای حضور در سازمان سینمایی یا مناصب دولتی دیگر نیز گفت: ان‌شالله خدمت شما خواهیم بود. 
* رویکرد نظام رده‌بنی ‌سنی فرهنگی است
انتظامی درباره نظام رده‌بندی سنی که توسط فاطمه پاقلعه‌نژاد (خبرآنلاین) پرسیده شده بود، اظهار کرد: اگرچه این نظام فعلا می‌تواند منطبق با نظارت باشد اما رویکردمان کاملا متمایز است. این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای خانواده خواهد بود. البته حتما بر اساس آنچه منتقدان بیان کرده‌اند، محدودیت‌هایی هم خواهد داشت اما رویکرد این نظام، رویکرد فرهنگی است.
رییس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به پرسش علی زادمهر (ایلنا) درباره تغییرات در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد:‌ اصلاح ساختارهای سازمان سینمایی،‌ پیش از ورود من به سازمان در دستور کار بوده است. طبعاً این اصلاح ساختار متوجه موسسات هم می‌شود. ماموریت بعضی از موسسات در شرایط فعلی، نسبت به ماموریت‌های روز نخست‌شان دچار تغییر شده‌ است. طبیعتا برای این دو موسسه نیز اصلاح ساختار در حال انجام است. 
* درباره ادغام یا تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر شتاب‌زده صحبت نمی‌کنم
وی در پاسخ به مرتضی حسینی (آنا) پیرامون ادغام یا تفکیک جشنواره جهانی و جشنواره ملی فجر گفت: ‌نباید از بنده انتظار رفتار شتاب‌زده و بدون بررسی داشته باشید. ما مشغول ارزیابی هر پنج جشنواره سازمان سینمایی هستیم. بنا داریم آیین‌نامه جشنواره‌ها را منتشر، پیش‌نویس آن را آماده کرده و از اصحاب خرد درباره آن نظر بگیریم. طبعا پاسخ شفاف و صریح به این سوال به انتشار این آیین نامه موکول می‌شود. 
رییس سازمان سینمایی در عین حال خاطرنشان کرد:‌ به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد، شخصا آن را حرکت منطقه‌ای می‌دانم و کمک می‌کنم سینمای ما بازار بهتری پیدا کند. 
انتظامی همچنین درباره برنامه سازمان سینمایی برای کسب سهم جهانی از اکران برای سینمای ایران که توسط مهدی کلهر (فارس) پرسیده شده بود، عنوان کرد: کار پسندیده‌ای که اواخر سال گذشته انجام شد، تدوین برنامه جامع سازمان بود که منتشر شد. در آن برنامه، هشت رویکرد اصلی سازمان تبیین شده است. در آن رویکرد هشت گانه، توسعه بازار بین‌المللی مدنظر قرارداده شده است. تعداد قابل توجهی از فعالیت‌هایی که برای آن بودجه در نظر گرفته شده در راستای همین رویکردهای هشت گانه است.
رییس سازمان سینمایی سپس در پاسخ به پرسش سلیمانی (سینماپرس) درباره سیاست‌های تولیدی این مجموعه عنوان کرد:‌ سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به جنبه‌های ارزشی نظام اهتمام دارد، مطابق مقررات موظف است که کنترل خود را تقویت کند. همچنین ما باید کمک کنیم اولویت‌ها، موضوعات مورد نیاز امروز جامعه و ژانرهای مختلف در تولیدات دیده شود. 
* هیچ ارگانی حق کم یا زیاد کردن فیلم دارای پروانه را ندارد
وی در ادامه،‌ درباره رویکردهای حوزه هنری پیرامون اعمال نظر در اکران فیلم‌ها که توسط مرضیه رضویان (سوره سینما) پرسیده شد، ‌بیان کرد: حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی است و بسترهای نمایش طبعا اجازه ندارند در نمایش فیلم‌های دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کند و سازمان سینمایی این موضوع را برنمیتابند.
رییس سازمان سینمایی درباره شفاف‌سازی پیرامون ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی گفت:‌ سهم شبکه نمایش خانگی در بازار جهانی در حال افزایش است. با توجه به اینکه در حال حاضر، ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی در حوزه‌های مختلف قابل توجه است، باید آمار آن اعلام شود تا برنامه‌ریزان بتوانند کار خود را ادامه دهند و وضعیت رقابتی را رصد کنند. 
* تشخیص صحت سرمایه برعهده سازمان سینمایی نیست
حسین انتظامی در پاسخ به پرسش گلاویژ نادری (سازندگی) درباره سنجش ورود سرمایه‌های پاک یا ناپاک به سینما و اینکه آیا سازمان سینمایی در این باره وظیفه‌ای دارد یا خیر، اظهارکرد: آیا مرجع شناسایی این موضوع سازمان سینمایی است؟ آیا متر و معیار منابع در اختیار افراد، در اختیار سازمان سینمایی است؟ متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، برعهده و در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم. 
وی ادامه داد: طبعا ما در سینما باید از ورود سرمایه‌هایی که به سینما کمک کند، ‌استقبال کنیم؛ اما نگرانی که منتقدان دارند این است که سرمایه صرف نظر از منشا آن، نظامات سینما را به هم بریزد. در اینجا از سازمان سینمایی انتظار وجود دارد که از سینما صیانت کند. البته اگر ما صنوف مقتدر داشته باشیم، خیلی راحت می‌شود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاست‌گذار از طریق دستورالعمل‌هایی این موضوع را حل کرد و سیاست‌ها را تنظیم کرد. 
رییس سازمان سینمایی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی در این زمینه و برای سطوح حرفه‌ای سینما است.
* نظام‌نامه جدید اکران تا دوماه دیگر
حسین انتظامی در ادامه این نشست، درباره مشکلات فعلی اکران که توسط پرستو فرهادی (ایسنا)، پرسیده شده بود، گفت: نظامنامه اکران سال 98 منتشر شد و نسبت به سال قبل،‌ نظامنامه‌ای روبه جلو است. این نظام‌نامه هنوز مشکلاتی دارد و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. ما مشغول بررسی نظامنامه هستیم و گمان می‌کنم تا دوماه دیگر نظامنامه جدید را منتشر کنیم که بخشی از مشکلات را حل کند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار 31نما درباره نگرش رییس سازمان سینمایی به فیلمسازان حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی بیان کرد: ما در سیاست‌ها، مامور به دنبال کردن سیاست‌های سازمان سینمایی هستیم و نگرش شخصی نداریم. یکی از محورهای هشت گانه، محور توسعه بازار است. یکی از دروازه‌های ورود به بازار جهانی، حضور در جشنواره‌هاست که می‌توان از آن برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کشور استفاده کرد. البته در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.
انتظامی درباره حمایت از رسانه‌های سینمایی خصوصی توسط سازمان سینمایی که توسط سپیده آماده (هنرمند) پرسیده شده بود، اظهار کرد: وظیفه ما این است که به جهت ارتباطاتی که داریم، کمک کنیم که به آن‌ها توجه شود.
* نظام‌ رده‌بندی سنی قطعا اجرا می‌شود
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به زهرا منصوری (مهر) درباره اینکه برخی منتقدان معتقدند نظام رده‌بندی راه اکران فیلم‌های دچار مساله را باز می‌کند و ممکن است اجرا نشود، تصریح کرد:‌ کسانی که با روحیه من آشنا هستند، می‌دانند که این نظام‌نامه قطعا اجرا می‌شود. همچنین با توجه به اینکه دو مرجع مختلف پروانه نمایش و درجه بندی سنی را بررسی می‌کنند، این مشکل که گفتید، ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش رضا میرمحرابی (عصرایران) درباره نگاه سازمان سینمایی به جشنواره‌های تخصصی گفت: ما تا خردادماه ضوابط خود را اعلام می‌کنیم که امسال از چه جشنواره‌هایی و با چه اندازه‌ای حمایت می‌کنیم. وقتی این موضوع را اعلام کنیم، منتقدان می‌توانند ضوابط را پیگیری کنند که معنای واقعی پاسخگویی است.
* انتشار فهرست دقیق هزینه و درآمد جشنواره جهانی فجر
انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر که توسط محسن شرف الدین (کافه سینما) پرسیده شده بود، بیان کرد: در راستای رویکرد شفافیتی که آقای وزیر تاکید کردند، حداکثر 45 روز پس از هر رویداد باید فهرست دقیق هزینه و درآمد آن اعلام شود. در آن تاریخ، تمامی موارد درباره جشنواره‌ جهانی فجر به صورت دقیق اعلام می‌شود.
* موضوع تخلف «رحمان 1400» به دقت بررسی و اعمال جریمه شد
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش امین اعتمادی (بانی فیلم) درباره فرجام ماجرای اکران «رحمان 1400» که نمایش آن با دستور سازمان سینمایی متوقف شد،‌ اظهار کرد: پروانه نمایش که صادر می‌شود، کسی نباید آن را کم یا زیاد کند. در هر صورت ما مسئول حفظ این موضوع هستیم. بر اساس گزارش‌هایی که رسیده بود، این فیلم در بعضی سینماها با نسخه دارای پروانه مغایرت داشت. ما موظف بودیم که بررسی دقیقی انجام دهیم و بازرسان سازمان این موضوع را پیگیری کردند و در نهایت تصمیم سازمان سینمایی اعلام شد.
وی در پاسخ به حواشی اخبار مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها در شبکه نمایش خانگی و همکاری با قوه قضاییه برای صحت سنجی تامین سرمایه فیلم و سریال که توسط پویانفر (باشگاه خبرنگاران) پرسیده شده بود، عنوان کرد: درخواست‌ها بر اساس نامه رسمی صورت می‌گیرد. نظام دیوانی کشور، هر درخواستی باید مبتنی بر روندی مکتوب و اداری باشد. 
انتظامی در پاسخ به پرسش علی صفری (میزان) درباره آنچه تحت عنوان مافیای اکران از آن نام برده می‌شود، گفت:‌ ما شورای صنفی نمایش و شورای اکران داریم که ترکیب آن مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص می‌شود. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب، نباید در اکران ذی‌نفع باشند، ‌باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار می‌گیریم و باید پاسخگو باشیم. همین مورد باعث بروز نقدها و اصلاح رویه می‌شود.
* پروانه ساخت و نمایش یکی می‌شود
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش هوشنگ گلمکانی (ماهنامه فیلم) درباره قوانین پروانه ساخت و نمایش و درخواست بعضی از سینماگران برای لغو پروانه ساخت و عدم تفکیک پروانه ویدئویی و سینمایی تصریح کرد: در تغییر ساختاری که در سازمان سینمایی به دنبال آن هستیم، پروانه ساخت تمام مدیوم ها یکی می‌شود و پروانه نمایش نیز همینطور خواهد شد که آرایش اداری آن به زودی اعلام می‌شود.
وی ادامه داد:‌ به واسطه اینکه پروانه ساخت جزو قوانین بالادستی است، اجازه حذف آن را نداریم اما باید به وسیله تمهیداتی، کارایی آن را به روز کرد. شما طی زمان کوتاهی، تغییرات در این زمینه را مشاهده خواهید کرد. 
انتظامی درباره رویکرد دولت دوزادهم در حمایت از سینماگران که توسط محمدعلی حیدری (آی سی ان) پرسید شده بود، بیان کرد:‌ ما با سینماگران عهد کرده‌ایم که نسبت بودجه‌های حمایتی را نسبت به بودجه پشتیبانی افزایش دهیم. یکی از راه‌های این افزایش، چابک‌سازی در سازمان سینمایی است. از این جهت امیدوارم بتوانیم به این شعار پایبند باشیم. البته همانطور که گفتم، ما در این زمینه شفافیت خواهیم داشت و از شما درخواست میکنم که به دقت این شفافیت را دنبال کنید؛ چه در پیگیری ضوابط و چه در هزینه کرد. 
* شفافیت نباید یکطرفه باشد
وی در پاسخ به پرسش جلیل‌زاده (فرهیختگان) درباره اصلاح رویه صدور مجوزها و مسائل مربوط به ورود سرمایه به سینمای ایران، ‌تصریح کرد: شفافیت نباید یکطرفه باشد. ما اگر از دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم که فهرست دقیق هزینه و درآمد خود را منتشر کنند، طبعا اصحاب رسانه می‌توانند از صاحبان فیلمها بخواهند که آنها نیز همین رویه را پیش بگیرند. هزینه‌های یک پروژه خوب است که توسط تهیه کننده اعلام شود اما نمی‌توان آن را به عنوان یک تکلیف برعهده آنها گذاشت. 
انتظامی همچنین افزود:‌ خانه سینما و تهیه کنندگان تدابیری دارند تا از ورود سرمایه‌های شبهه برانگیز جلوگیری کنند که توسط خود آنها اعلام می‌شود.
رییس سازمان سینمایی درباره همکاری با مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات سینما که توسط ترکاشوند (صبح نو) پرسیده شده بود، اظهار کرد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی هستیم. یکی از اقدامات خوبی که در سال گذشته با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، ‌تدوین سند سینما بود. البته خیلی از موارد ضرورتا با قانون گذاری حل نمی‌شود، بلکه باید با توسعه اخلاق حرفه‌ای و مشارکت دادن صنوف آن ها را حل کرد.
* از مشورت‌ها استقاده می‌کنم
انتظامی در پاسخ به قرابتش با حوزه سینما که توسط فرانک آرتا (شرق) پرسیده شده بود، گفت:‌ یکی از دلایلی که دوره سرپرستی بر سازمان سینمایی طولانی شد، این بود که باید به پاسخ دو سوال می‌رسیدم. یک اینکه چقدر می‌توانم برای سینما کارایی داشته باشم و دوم اینکه چقدر سینماگران من را می‌پسندند. 

وی درباره مشورت گرفتن از برخی مدیران سابق سازمان سینمایی نیز بیان کرد: من در هرجایی که بودم، به شدت به استفاده از سرمایه‌های انسانی اصرار داشتم. ما نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم و باید از حضور و دلسوزی مدیران سابق استفاده کنیم. این مورد را نه تنها بد نمی‌دانم بلکه آن را به همه مدیران کشور توصیه می‌کنم.
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش حجت‌الاسلامی (موج) درباره حمایت از موضوعات اولویت‌دار و برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره یاس اعلام کرد: وقتی دستورالعمل کاری سازمان و زیرمجموعه‌ها منتشر شود، تمامی موارد اینچنینی درج خواهد شد. به عنوان مثال، وقتی بنیاد فارابی موضوعات اولویت‌دار خودش را اعلام کند، در آنجا می‌توان حمایت از موضوعات مختلف مانند آثار مرتبط با دفاع مقدس را مشاهده کرد. درباره جشنواره‌ها و رویه و دلایل حمایت از آن‌ها نیز همینطور است و در دستورالعمل همه چیز به شکل شفاف بیان می‌شود.
انتظامی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این‌باره توسط سحر قناعتی (خبرگزاری صدا و سیما) اظهار کرد:‌ تقویت فیلمنامه ها،‌ تولید و حمایت از آثار مرتبط با تمدن و جنبه‌های اسطوره‌ای و... در دستورالعملی که قبلا به آن اشاره کردم، آمده است. این دستورالعمل به زودی منتشر می‌شود.
وی درباره تدوین دستورالعمل برای اکران فیلم‌هایی که کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر فیلم‌ها دارند و توسط ایزد مهرآفرین (جوان آنلاین) عنوان شده بود،‌ گفت: طبعا در نظامنامه اکران که پیش‌نویس جدید آن منتشر می‌شود، این پیشنهادها قابل طرح و بررسی است. 
رییس سازمان سینمایی در پایان این نشست خبری، در پاسخ پرسش بابک جوادی (تحریر نو) درباره انحصار حوزه بلیت‌فروشی سینمای ایران تاکید کرد: ما تنوع بیشتری به سامانه‌های فروش بلیت خواهیم داد.
این جلسه با تلاوت قرآن توسط سیدمحمدحسین لواسانی آغاز شد و اجرای نشست را مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی بر عهده داشت. 
ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت ، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، لادن طاهری سرپرست موزه سینما و مدیرکل فیلمخانه ملی ایران  و سعید رجبی فروتن مدیر کل حوزه ریاست از مدیران حاضر در این جلسه بودند.

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما