سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۱۳۹۰۳
بهزاد عبدی:

موسیقی، صدا، تدوین و قصه انیمیشن ها مورد داوری قرار گیرند

۰
موسیقی، صدا، تدوین و قصه انیمیشن ها مورد داوری قرار گیرند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، نشست خبری انیمیشن «بنیامین» با حضور محسن عنایتی (نویسنده و کارگردان)، مصطفی حسن آبادی (تهیه‌کننده)، حامد فرهادی (کارگردان هنری)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، امیر زند (مدیر دوبلاژ)، فرشید جلیلی‌نژاد (صداگذار)، علیرضا زارع (سرپرست متحرک‌سازی)، میلاد مزرعتی (کامبوزیت)، ابوالفضل مزرعتی (جلوه‌های ویژه)، مسعود مزرعتی (جانشین تولید)، علی‌اکبر مزرعتی (شبیه‌سازی مو و لباس) برگزار شد و محمود گبرلو اجرای آن را برعهده داشت.
محسن عنایتی در ابتدای این نشست درباره زمان ساخت این فیلم گفت: شش ماه پیش‌تولید داشتیم و دو سال تولید این کار زمان برد. دوستانی که اینجا هستند و خیلی از دوستانی که الان نیستند در این کار با ما همکاری کردند. روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم ولی بچه ها با همدلی و پشتکار توانستند کار را به سرانجام برسانند و حاصلش این انیمیشن شود.
عنایتی درباره سختی های ساخت انیمیشن سینمایی اظهار کرد: سختی از مرحله پیش تولید شروع می شود. ما الان با یک بحران به اسم فیلمنامه انیمیشن روبه رو هستیم و حتی در تعریف ها هم مشکل داریم. وقتی می گویند انیمیشن سینمایی از حالت رسمی خارجش می کنند. در حالی که ما اعتقاد داریم فیلم، اول باید فیلم باشد و بعد در ژانر انیمیشن یا کودک تعریف شود. در پروسه تولید دیگر مشکلات بسیار زیاد است.
مصطفی حسن آبادی تهیه کننده هم درباره مراحل تولید انیمیشن «بنیامین» گفت: ما در جشنواره امسال شرکت کردیم ولی شاید خیلی از دوستانی که اینجا هستند بار اولی است که متوجه می شوند چند فیلم انیمیشن هم در این جشنواره حضور دارد. چند گله از مسوولین امر داریم. مسوولین نسبت به پارسال چند امتیاز به ما دادند، جایزه برای انیمیشن گذاشتند و سعی کردند از نگاه خودشان یک اهمیت به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسوولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می دانیم.
وی ضمن اظهار تاسف از دیده نشدن فیلم های انیمیشن در سینماهای مردمی جشنواره تصریح کرد: دوستان بزرگواری که در این زمینه کار کردند کارشان دیده نمی شود. آقای عبدی که موسیقی را کار کردند دو کار دیگر در این جشنواره دارند. آن دو کار دیده می شود و در بخش سودای سیمرغ به داوری گذاشته می شود. این یک امتیاز منفی برای انیمیشن است. قطعا آقای عبدی، جلیلی و یا زند وقتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور کارشان دیده نمی شود، انگیزه شان برای کارهای بعدی کمتر می شود.
محسن عنایتی هم درباره سینماهای مردمی گفت: وقتی فیلمی برای کودک ساخته می شود باید بلیت فروشی طوری باشد که مخاطب کودک به سینمای مردمی بیاید و این فیلم را ببیند. جشنواه امسال برای انیمیشن خیلی خوب بوده اما توقع بیشتر از این است و به همین دلیل باید آسیب شناسی هایی انجام شود.
بهزاد عبدی آهنگساز هم درباره وضعیت انیمیشن در سینمای ایران و تفاوت آن با فیلم رئال گفت: وقتی واژه فیلم به یک پدیده نسبت داده می شود طبیعتا باید تمام مناسبت های یک فیلم در آن رعایت شود مخصوصا در انیمیشن که بار اصلی فیلم را صدا و موسیقی دارد. تمام انیمیشن های بزرگ دنیا موسیقی فوق العاده ای دارند و بار اصلی را به جز افکت های صوتی، موسیقی بر دوش می کشد.
وی تاکید کرد: انیمیشن بازیگر ندارد که بخواهید به آن جایزه بدهید، ولی موسیقی، صدا، تدوین و قصه اش می تواند مورد داوری قرار گیرد. اگر قرار نیست انیمیشن یک حضور درست در جشنواره فیلم فجر داشته باشد اصلا چرا باید در این فستیوال حضور یابد؟
امیر زند مدیر دوبلاژ «بنیامین» هم در ادامه نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت: آقای حسن آبادی در مراحل ابتدایی فیلم به من پیشنهاد ساخت این کار را دادند. فیلم صدای شاهد داشت اما خیلی خوب نبود. من پیشنهاد دادم از پیشکسوت های دوبلاژ استفاده کنیم و سر این کست به توافق رسیدیم. که همین جا باید از آقای جلیلوند، طهماسب و خانم شیرزاد تشکر ویژه داشته باشم.
محسن عنایتی درباره تیم جوانش گفت: ما حتی بچه های جوان تر هم داریم و ما پنج، شش سالی هست که در کاشان فعالیت می کنیم. از اقتضائات انیمیشن این است که جوان ها بیشتر به آن علاقه دارند. ما گفتیم الگوهای والت دیزنی را سعی می کنیم داشته باشیم. اصلا دنبال ضدپیرنگ و اینها نیستیم. مسیری که استودیوهای والت دیزنی رفتند را به این شکل دنبالشان می رویم اما اینکه به آنها برسیم خیلی فاصله است. ما با همین الگو الان مشکل داریم. ساختار سه پرده ای، قصه گویی اصلا در سینمای ما وجود ندارد.
کارگردان «بنیامین» درباره مخاطب فیلمش گفت: ما یک مخاطب هدف داشتیم و بعد داستان پردازی را به سمتی بردیم که اطلاعاتی در دل قصه جا دادیم که بزرگسالان هم می توانند چیزهایی که می خواهند از آن بازه تاریخی بگیرند ولی مخاطب هدفمان همان کودک است.
محسن عنایتی درباره اینکه فیلمش برای کودک ساخته شده و به درد نوجوان هم نمی خورد گفت: ما دنبال شخصیت هایی بودیم که هشت، ده یا یازده سال داشتند. وقتی با این کاراکترها قصه تعریف می کنیم قاعدتا بیشتر برای کودکان است. المان هایی در قصه هست که کم و بیش مخاطب نوجوان یا حتی بزرگسال هم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
فرشید جلیلی‌نژاد صداگذار این کار هم در پایان نشست گفت: ۵۰درصد کار انیمیشن صدا و موسیقی است و واقعا با کارهای رئال قابل داوری شدن و رقابت است. حتی ممکن است یک فیلم عادی در دو هفته صداگذاری شود ولی انیمیشن دو ماه طول بکشد و کار خیلی سخت تر باشد. امیدوارم به این موضوع هم توجه شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما