چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۱۱۹۰
به بهانه‌ی موفقیت «دگرخوانی سینمای مستند» در جایزه کتاب سال؛

استاد اصلانی: ایران بهشت مستندسازان است

۰
استاد اصلانی: ایران بهشت مستندسازان است
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب «دگرخوانی سینمای مستند» از آثار مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که سال گذشته و به بهانه‌ی برگزاری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت منتشر و در دسترس علاقمندان فرهیخته‌ی سینما قرار گرفت.
اصلانی در ابتدا توضیح می‌دهد که مجموعه متن‌هایش ۳۰ سال بیشتر است که گفته شده و بازه‌ی زمانی دهه‌های ۵۰ تا ۸۰ را در بر‌می‌گیرد و چهار سال پس از تدوین نیز در مرحله چاپ و نشر باقی مانده است.
وی در پیشگفتار این کتاب در توضیح سینمای مستند می‌نویسد: «سینمای مستند- و هر سینمایی نیز- نه یک گزارش صِرف رسمی است، نه یک مصاحبه و برنامه بی وجه تلویزیونی، هر چند که اینها هم در حدود رسانه‌ای خود، نوعی مستندند که خود مناظره‌ای است روایت‌ساز، با کل جهان.»
این مستندساز پیشکسوت سینمای ایران در بخش دیگری از این پیشگفتار توضیح می‌دهد: «اینکه در نظرها فیلم مستند، خشک و بی‌رمق آمده، شاید بخشی به این دلیل بوده که به دلیل فشارهای سیاسی و اجتماعی اخلاقی- که فیلم مستند ناگزیر با این ماهیات و واقعیات جهان مواجه است و بر آن نظرمند- گزارش‌های عمومی همه دانسته، خاصه در رسانه‌ها، و در واقع تحریف شده و یکجانبه‌ای عرضه شده که تعریف فیلم مستند را به برنامه‌های تبلیغیِ سیاسی اجتماعی از یک موضوع- و بگویم تبلیغیِ تکراری و خنک- بدون هیچ‌گونه سخنی جدید تنزل داده است.»
به گفته اصلانی، ایران بهشت مستندسازان است اما وابستگان به این سینما، در برزخ دولت‌سالاری و چرخه ناقصِ این تولید - که عرضه و پخش آن و حتی تولید آن نیز سامانی نیافته- مانده‌اند و همواره کلید درهای این بهشت در دست سیاستگذاران سینمایی است.
کتاب حاضر از ۶ فصل واقعیت مستند، سند مستند، صنعت مستند، رسانه مستند، عکاسی ما سینمای ما و دهه چهل مستند تشکیل شده است.
نویسنده در بخش واقعیت مستند به بررسی ریشه‌ای واقعیت و همچنین به مبحث فلسفی امر عینی پرداخته است. وی سراغ فلاسفه و نگاه آنها نسبت به واقعیت می رود و همچنین پای مباحث مجرد دیگری را به میان باز می‌کند.
اصلانی در آغاز فصل صنعت مستند از خاستگاه سینما می‌گوید و می‌نویسد: «سینما یا صنعت فتوسینماگراف یا فتوکینوگراف از دو خاستگاه برآمده: خاستگاه نخست انقلاب صنعتی بود که جهان را یک ساز و کار مکانیکی اعلام کرد و حرکت و عنصر حرکت یک اصل بنیادین می‌شود در مقابل اصل وجود یا ماهیت، و خاستگاه دوم اشتیاق عام شده جهان بود به شناخت جهان.»
این مستندساز پیشکسوت در فصل عکاسی ما سینمای ما، سراغ دوره قاجار می رود و معتقد است: «سینمای ما را - خاصه سینمای مستند را- نمی‌توان از سابقه عکاسی ایران دور و بی‌ربط انگاشت. عکاسی دوره قاجار یک مکتب عکاسی - حتی مدرن در آن جهان سنتی- کشاورزی- در جهان است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما