پایگاه خبری سینما تجربی 18 آبان 1398 ساعت 14:25 http://www.cinematajrobi.ir/news/14627/ادبیات-ایران-نیازمند-تولید-محتوای-مستند -------------------------------------------------- عنوان : ادبیات ایران نیازمند تولید محتوای مستند است -------------------------------------------------- عبدالرضا رحمانی‌نسب که به تازگی مستندی با موضوع شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی ساخته است، تاکید کرد که ادبیات کلاسیک ایران نیازمند تولید محتوای مستند است. متن : به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت، رحمانی نسب درباره ی این که چرا شاهنامه فردوسی را به عنوان سوژه مستندسازی خود انتخاب کرده است، گفت: محتوای شاهنامه را همه ی ما خوانده ایم، اما من حدود 15 سال را با آن گذراندم و اساساً در سه سال گذشته کار پژوهشی خاصی روی آن داشتم که البته بخشی از آن هم متاثر از فضای خانواده و مطالعات و علاقه ای است که به شاهنامه دارم. او پیرامون ارتباط نه چندان محکم حوزه ادبیات با سینمای مستند توضیح داد: ما در مستندسازی پژوهش نمی کنیم و به نظرم این که در همه ی حوزه ها دوربین را برداشته و در مسیر فیلمسازی، تنها مشاهده گر باشیم کفایت می کند. زمانی که سراغ پژوهش می رویم هم فراموش می کنیم مستندساز هستیم و نباید حجم گسترده اطلاعات را به مخاطب ارائه کنیم. این مسئله در حوزه ادبیات کمتر وجود دارد، زیرا باید تولید محتوا صورت بگیرد و ما مجبور به تولید محتوای بصری هستیم، چون مخاطب تا مقطعی مصاحبه صرف را می پسندد. رحمانی نسب در پاسخ به این که موشن گرافی در فیلم مستند چه نقش و جایگاهی دارد، توضیح داد: طبیعتاً در زمینه ی فیلم مستند اگر بخواهیم محتوایی چون شاهنامه را ارائه کنیم، می توانیم از موشن گرافی به عنوان نقشه و هدایتگر بهره ببریم، چون مخاطب امروزی نمی داند به عنوان مثال توران کجا بوده است و موشن گرافی در مستند این شناخت را به او می دهد. همچنین ما در این فیلم صحنه ها و نقاط اساسی داستان را بازسازی کرده ایم تا مخاطب حس و حال صحنه را دریابد. این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد که در صورت پذیرفته شدن مستند شاهنامه فردوسی، این اثر نخستین نمایش خود را روی پرده سینماحقیقت تجربه خواهد کرد.